Abstract:
ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی یکی از مشکلات عمدهای است که تأثیر بازدارنده و مهمی بر کارآمدی و پویایی جوانان و نوجوانان دارد و از شکلگیری سالم هویت و شکوفایی استعدادها و قوای فکری و عاطفی در آنها جلوگیری میکند. این پژوهش با هدف بررسی شیوههای فرزندپروری، سبکهای دلبستگی و طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشآموزان کمرو و عادی به شیوه پژوهش توصیفی از نوع علی_مقایسهای انجام گرفت. جامعۀ این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان شاهیندژ (استان آذربایجان غربی) بود. 120 دانشآموز کمرو و عادی (60 دانش آموز از هر گروه) به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای کمرویی سموعی، شیوههای فرزندپروری بامریند، مقیاس دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور و فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون تی با دو گروه مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانشآموزان عادی در مقایسه با دانشآموزان کمرو در زیر مقیاسهای؛ شیوه فرزندپروری مقتدرانه و سبک دلبستگی ایمن نمرات بالاتری را کسب کردند و دانشآموزان کمرو نیز در زیر مقیاسهای شیوه فرزندپروری مستبدانه، سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی، ناایمن دوسوگرا و سایر طرحوارههای ناسازگار اولیه نمرات بالاتری را کسب کردند و در شیوه فرزندپروری سهلگیرانه و طرحوارههای ایثار و اسحقاق نیز بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. در مجموع، این مطالعه حاکی از وجود تفاوت بین دانشآموزان کمرو و عادی از لحاظ شیوههای فرزندپروری، سبکهای دلبستگی و طرحوارههای ناسازگار اولیه بود.
The inability to establish social relationships is one of the major problems which has a significant deterrent effect on youth and adolescents' efficiency and dynamics and prevents them from forming healthy identities and developing their talents and intellectual and emotional strengths. The aim of this study was to in shyness and normal students of parenting styles, attachment styles, and early maladaptive schemas. The study design was of cross-Sectional. The population of this study consisted of all of the students of high school in Shahin Dezh city (in the West Azerbaijan Province, Iran). 120 shyness and normal students (in group 60 students) were selected using multi-stage random sampling method. The participants completed Samooei's Shyness Questionnaire, Bamerind's Questionnaire of parenting styles, Hazen and Shavers adult attachment, styles and Yang’s short form Schema Questionnaire (YSQ-SF). The data were analyzed using the Independent Samples Test. The results showed that there are significant differents in parenting styles, shyness, attachement styles and schemata among shyness and normal students.