Abstract:
هدف از این تحقیق ارائه مدل مفهومی عوامل موثر بر کیفیت تدریس حرفه ای اساتید دانشگاه فرهنگیان با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این پژوهش برای رفع نواقص پژوهش های گذشته، به تدوین مدلی جامع که شامل عوامل داخلی و خارجی موثر بر کیفیت استادان دانشگاه فرهنگیان از روش برخاسته از داده ها و به شیوه سیستماتیک (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تکمیل صلاحیت های مورد انتظار تدریس حرفه ای استادان، مصاحبه ای نیمه ساختاریافته با متخصصین در حوزه آموزش عالی و نخبگان علمی دانشگاه فرهنگیان جمعا 17 نفر به شیوه گوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. داده ها به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. در نهایت مدلی با ده عامل عوامل انگیزشی، عوامل اجتماعی، عوامل محیطی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل فردی و شخصی، عوامل دانشگاهی و مدیریتی، عوامل علمی و آموزشی، عوامل تکنولوژیکی و عوامل بین المللی استخراج شد. مقوله محوری مطالعه حاضر کیفیت تدریس اساتید دانشگاه است که در ده بعد ذکر شده و با توجه به شرایط علّی، شرایط زمینه ای و شرایط میانجی راهبردهایی تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است.
The purpose of this research is to provide a conceptual model based on the factors affecting the quality of professional teaching of professors of Farhangian University with an approach based on the data theory of the foundation. This is done by conducting a qualitative research of the type of data theory, the method of which is exploratory. In this research, in order to overcome the shortcomings of past research, using a qualitative approach and using the theory of data foundation, we developed a comprehensive model that includes the internal and external factors affecting the quality of the faculty members of the Farhangian University from the data-based method and in a systematic way (Open, axial, and selective coding) were analyzed. In order to complete the expected competencies of professors' teaching, an interview was conducted among experts in the field of higher education and scientific elites of Farhangian University. A total of 17 people were selected as Snowball. To obtain validity and validity of the data, two methods of reviewing the participants and reviewing non-participating experts in the study were used. Data were analyzed by content analysis. Finally, a model with ten factors of motivational factors, social factors, environmental factors, economic factors, cultural factors, personal and personal factors, academic and managerial factors, scientific and educational factors, technological factors and international factors were extracted. The main issue of the present study is the quality of university professors teaching that is mentioned in ten dimensions and according to the circumstances, the underlying conditions and the conditions of the mediation of the strategies are formulated and the final model is presented based on it.
Machine summary:
در این پژوهش برای رفع نواقص پژوهش های گذشته ، به تدوین مدلی جامع که شامل عوامل داخلی و خارجی موثر بر کیفیت استادان دانشگاه فرهنگیان از روش برخاسته از داده ها و به شیوه سیستماتیک (کدگذاری باز، محوری و انتخابی ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
بنابراین تحقیق و بررسی درباره اثربخش و کیفیت عملکرد آموزشی استادان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی از جمله مسایل مهمی است که از یک سو بازخورد مناسب برای تجریه و تحلیل مسایل آموزشی و تصمیم گیری های اساسی برای مسوولان و دست اندرکاران نظام آموزش عالی فراهم می آورد و از سوی دیگر اعضای هیات عالی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی از چگونگی عملکرد آموزشی خود آگاهی می یابند و به ٧٤ دو ماهنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال یازدهم ، شماره ٣، مرداد و شهریور ٩٩، پیاپی ٤٣ اصلاح روش های آموزشی و در نتیجه افزایش کیفیت تدریس اقدام می کنند.
Synthesis Research on the Effective Teaching Pattern in Higher Education, Quarterly Journal of Educational Planning Studies, Vol 5, No 9, Pages 144-113.
Comparing the Effective Teaching Characteristics from the Viewpoints of Teachers and Students of Guilan University of Medical Sciences, Journal of Medical Education Development Studies Center, Volume 7, No. 1, pp.
Study of the Effective Teaching Features of Students' Viewpoints of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd.
(2011), Comparative Study of Effective Teaching Indicators from the Viewpoint of Faculty Members and Students of Urmia University, Bimonthly Nursing Faculty of Urmia, Volume 9, Issue 6, pp.
Students rating of teaching behavior of Chemistry in public secondary schools in Ekiti State International Journal of Education and literary studies I(I):1-6.
Prioritizing Effective Factors on Teaching Effective from Students' Perspectives, Iranian Journal of Medical Education, 11th issue, pp.