Abstract:
مفهوم سواد ذاتا بحث برانگیز است و همگام با دید فلسفی بشر در طول زمان تغییر کرده است. محتوا و شیوه برنامه های آموزشی متاثر از درک افراد از تعاریف مختلف سواد بوده و دیدگاه های مختلف در باب سواد فرصت های سوادآموزی را تعیین می کنند. زبان انگلیسی به عنوان زبان جهانی دارای جایگاه مهمی در برنامه درسی ماست. درک زبان آموزان از مفهوم چندگانه ی سواد به ارتقا سواد زبانی آن ها کمک بسزایی می کند. از آنجایی که ضروری است تا سواد آموزی موثری در کلاس داشته باشیم، لازم است مفهوم سواد را از نگاه زبان آموزان بررسی کنیم. از این رو، این نوشتار می کوشد تا در پرتو رویکرد داده بنیاد به بررسی درک و تفسیر زبان آموزان از مفهوم سواد بپردازید تا بتوانیم رفتار زبانی آنها را توضیح داده و ارتقا بخشیم. با به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی باز با 25 یادگیرنده زبان انگلیسی انجام شد. پس از جمع آوری داده ها، به منظور تحلیل آن ها، سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و درنهایت تصویری از نظریه بدست آمده، ارائه شد. نظریه تبیین شده نشان می دهد که سواد دانشی است علمی و مبتنی بر اصالت که از طریق گفتمان و بیان عاملیت منتقل می شود.
The concept of literacy is inherently debatable and the definition of literacy has changed in the course of history with the concomitant change of philosophical orientations. The content and the method used by educational programs are dependent on the various definitions of literacy and the different viewpoints on literacy determine the chances of learning. English as a foreign language enjoys a significant status in our curriculum. It seems that an understanding of the multiple meanings of literacy could enhance the language learning of our language learners greatly. Owing to the fact that we strive for a more effective learning in our educational system, it seems necessary to look into the conceptualization of literacy on the part of the language learners. The present study intends to look into the conceptualization of literacy by language learners using a grounded theory approach. This could help us explain and enhance the language behavior of our learners. Taking into account saturation, 24 English language learners were interviewed. The collected data were analyzed using axial and selective coding and finally a theory emerged. The emerging theory illustrated that literacy is a scientific and original issue which is transferred through discourse and the expression of agency.
Machine summary:
ســواد مفهــومي ذاتــاً بحــث برانگيــز اســت و آشــکار نمــودن ايــن مفهــوم از ديــدگاه هاي گونــاگون بــه درک بهتــر مفــاهيمي از جملــه فراگيــري ســواد، پيامدهاي سـوادآموزي و سـواد بـه عنوان مقولـۀ اجتمـاعي (سـواد اجتمـاعي)٣ کمـک ميکنـد (استريت و لف آستين ٤ ، ٢٠٠٧).
critical literacy اغلــب متــون را بــا هــدف درک از خــود و محــيط اطرافشــان ميخواننــد، نميتواننــد واقعيت هــا و هويت هــاي پنهــاني را کــه اعمــال ميشــود، شناســايي کننــد و در نتيجــه تــأثير ســوادآموزي ممکــن اســت بــراي زنــدگي خواننــدگان خطرنــاک باشــد (هــاگوود١، ٢٠٠٢).
Sangster, Stone, & Anderson 2.
هـر مصـاحبه بـا سـؤال کلـي آغـاز ميشـد: «بـه نظـر شــما ســواد بــه طور کلــي چــه معنــا و مفهــومي دارد و چگونــه تعريــف ميشــود؟ و اگــر ممکن اسـت دربـارة تجربـه و درک خـود از مفهـوم سـواد زبـان اول صـحبت کنيـد».
تعريـف سـواد و سـوادآموزي در مفهـوم آمـوزش رسـمي از نگــاه زبــان آموزان ميتوانــد تصــديق قابــل ملاحظــه اي بــر ادعــاي برتــري نســبي ســواد تحصـيلي و مدرسـه بـر سـاير سـوادها و در نظـر گـرفتن آن بـه عنوان اسـتانداردي باشـد کـه ســاير ســوادها براســاس آن قضــاوت ميشــوند (اســتريت و لــف آســتين ، ٢٠٠٧).
٣. آموزش اصيل 5 اگرچــه زبــان آموزان مفهــوم ســواد را بــه مهارت هــاي خوانــدن و نوشــتن بــه ويژه درک مطلب نسـبت دادنـد، آن هـا اظهـار داشـتند کـه برنامـه ريـزي درسـي بايـد طبـق فعاليت هـاي مـرتبط بـا دنيـاي واقعـي و نـه براسـاس فعاليت هـاي رسـمي خوانـدن و نوشـتن کـه مـرتبط با مدرسـه و رويکـرد سـنتي آمـوزش دانـش انتزاعـي اسـت ، طراحـي شـوند.
1. Ozverir, Osam, & Herrington 2.
Journal of Language and Literacy Education, 12(1), 40-54.