Abstract:
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر برنامه تقویت حافظۀ فعال رایانه محور بر بهبود مهارتهای حل مسئلۀ ریاضی دانشآموزان با مشکلات یادگیری ریاضی پرداخته است. روش: این پژوهش به روش نیمهآزمایشی وبا استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفته است. به این منظور، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، ابتدا 50دانشآموز پسر پایۀ چهارم ابتدایی با مشکل یادگیری ریاضی انتخاب و سپس از میان آنها 30 دانشآموز به صورت تصادفی و پس ا. همتا سازی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون تشخیصی ریاضیات ایران کیمت استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 20 جلسۀ (هر جلسه 60 دقیقه) برنامۀ آموزش راهبردهای حافظۀ فعال را بهشیوه کاملا انفرادی دریافت کردند یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده ازروش تحلیل کواریانس نشان داد که بین نمرههای حل مسئله ریاضی گروههای آزمایش و کنترل، در مراحل ازمایش تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: یافتههای بدست آمده نشان میدهد که برنامه آموزش رایانهای تقویت حافظۀ فعال بر پیشرفت مهارتهای حل مسئلۀ ریاضی دانشآموزان با مشکلات یادگیری ریاضی موثر است و میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مناسب استفاده شود.
Objective: The study aim is to investigate the impact of computerized working memory training program on improving the math problem solving skills among the students with math learning difficulties.Methods: The research method is semi-experimental with pretest- posttest design and control group. Using multistage random sampling method and Among 50 fourth grade male students of fourth-grade ,30 students with math problems were selected and divided in to two equal experimental and control groups.befor and after the experiment ‘Iran Key Math Diagnostic Tests’was used. The experimental group received the program individually through computerized intervention programs( 20 sessions, each session lasted for 60 minutes).. Results: covariance analysis (ANCOVA) showed that there is a significant difference between math problem solving scores between experimet and control groups. Conclusions: The results of present research show that, computerized working memory training program can be used as an appropriate method for improvement math problem solving among the students with math learning difficulties.