Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه، سیستم فعالسازی-بازداری رفتاری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری انجام گرفت. روش: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری شهر بوشهر تشکیل میدادند. نمونه پژوهش شامل 232 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جمعآوری دادههای پژوهش از طریق پرسشنامههای طرحواره یانگ (1999)، سیستمهای فعالسازی-بازداری رفتاری کارور و وایت (1994)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایچ و اسپینهاون (2002) و اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) انجام گرفت. دادههای حاصل از اجرای پرسشنامهها با استفاده از روش آماری رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه، سیستم فعالسازی-بازداری رفتاری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری نقش دارند. نتیجهگیری: با توجه به نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه، سیستم فعالسازی-بازداری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در بروز و نگهداری اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، میتوان با شناسایی آنها در جهت پیشگیری از اختلال اضطراب اجتماعی این دانشآموزان اقدام نمود.
Objective: The purpose of this study is to investigate the role of early maladaptive schemas, behavioral activation/inhibition system and cognitive emotion regulation strategies predicting social anxiety in students with learning disabilities. Method: The research method was descriptive and correlational. A sample of 232 students was selected using available sampling method. The research instrument consisted of Young schema (1999), behavioral activation/inhibition systems Carver & White (1994), cognitive emotion regulation strategies Garnefski, Kraaij and Spinhoven (2002) and social anxiety Connor et al questionnaires. For statistical data analysis regression analysis is used. Results: early maladaptive schemas, behavioral activation/inhibition system and cognitive emotion regulation strategies can predict social anxiety anxiety in students with learning disabilities. Conclusion: The early maladaptive schemas, behavioral activation/inhibition system and cognitive emotion regulation were involved in the development and maintenance of social anxiety. By examining these variables, the target disorder can be prevented.