Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزش توجه برای دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی مقطع ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون روش استرلینگ (2001) میباشد. روش نمونهگیری مورد استفاده در پژوهش روش نمونهگیری هدفمند در حد اشباع میباشد. بهمنظور بررسی روایی محتوایی از دو ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد است. در پایان از نتایج تحلیل مضمون برای مضمون فراگیر توجه، 4 مضمون سازماندهنده (توجه پایدار، توجه انتخابی، توجه متناوب و توجه تقسیمشده) و 22 مضمون پایه شناسایی گردید. و بر اساس مضامین به دست آمده بسته آموزش توجه تدوین و سپس مورد اعتباریایی قرار گرفت، که از اعتبار مناسب برخوردار بود. بنابراین علاوه بر روشهای قبلی درمانگران میتوانند از این بسته آموزشی برای دانشآزموان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی استفاده کنند.
The purpose of this research was designing an attention training program for elementary students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). In order to design the attention training program, a general model of the educational design was used. The qualitative method has been used for analyzing data. To design the attention training program thematic analysis one of the qualitative methods was used. The sampling method used in the research is a targeted sampling method at saturation. Using thematic analysis for attention as global them, four organizing themes and 22 basic themes were identified. According to investigation the various sources and views of experts, the program was designed for practicing in four dimensions of attention (sustained, selective, alternative, and divided) in audio and visual part. Therefore, in addition to previous methods, experts can use this educational package for the use of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).