Abstract:
هدف: هدف از این مطالعه، بررسی درک ناهمخوانی در داستانهای طنز متحرک و ایستا در کودکان دختر و پسر پیشدبستانی است. روششناسی: شرکتکنندههای این تحقیق شامل 100 کودک 4-6 ساله فارسی زبان ایرانی است. در این پژوهش به نمایش یک قسمت از انیمیشن طنز تام و جری و ارائه تصویری شش مرحلهای با مفهوم طنز از کتاب قصههای من و بابام پرداخته شد. دو پرسش اساسی این پژوهش عبارتند از: 1- کودکان 4-6 ساله چه ناهمخوانیهایی را در داستانهای مصور طنز درک میکنند؟ 2- بر اساس نظریه ناهمخوانی تفاوت جنسیت در کودکان 4-6 ساله چه تفاوتی در درک آنها از طنز ایجاد میکند؟ یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان پیشدبستانی مورد بررسی، قادر به تشخیص ناهمخوانی در داستانهای تصویری (متحرک و ایستا) هستند و همچنین میتوانند نکات خندهدار داستان را از طریق مشاهده تصاویر درک و بیان کنند. آنها میتوانند از طریق مقایسه تصویر با طرحوارههایی که در ذهنشان دارند به درک ناهمخوانیهای یک تصویر خندهدار دست یابند. بر اساس آزمون مربع خی پیرسون مشخص شد، در سنین پیشدبستانی، تفاوت معنیداری در درک طنز تصویری (متحرک و ایستا) میان دخترها و پسرها وجود ندارد. به نظر میرسد که اگر تفاوت قابل ملاحظهای در مقوله درک طنز میان دو جنسیت وجود داشته باشد، بعد از سنین پیشدبستانی نمود پیدا خواهد کرد. بر اساس تحلیل دادههای این پژوهش ناهمخوانیهایی که کودکان در انیمیشن و تصویر شش مرحلهای درک کردند را به طور کلی در سه دسته ناهمخوانی بین طبیعی و غیرطبیعی؛ معمول در مقابل غیرمعمول؛ و قابل پیشبینی در مقابل غیرقابل پیشبینی میتوان طبقهبندی کرد. این سه دسته ناهمخوانی، همان تقابلهای پایهای هستند که راسکین در نظریه انگاره معنایی طنز که نظریهای شناختی درباره طنز است، عنوان کرد. علاوه بر این سه دسته ناهمخوانی، تقابل میان دو موجودیت متفاوت مثل انسان و حیوان نیز، توسط کودکان درک و بیان شده است.
Objective: The objective of this present paper is to investigate Incongruity appreciation in pre-school children’s animated and non-animated pictorial humor stories. Methodology: The participants in this study are 100 preschool children aged 4-6. To do so, we show the participants a part of Tom and Gerry humor animation and a 6 levels picture with humor concept of my daddy and I stories book. The present study is to investigate the answers of these two fundamental questions: what Incongruities do children appreciate in pictorial humor stories? And what difference does gender make in their explanation of humor appreciation on the basis of incongruity theory? Findings: Findings show that these pre-school children are capable of recognizing incongruity in pictorial stories (animated and non-animated) and they can appreciate and present story funny situations via watching pictures. They can appreciate incongruities in a laughable picture by comparing that picture with their mind schemata. X2 Pearson shows that in pre-school ages, regarding appreciating pictorial humor (animated and non-animated) no significant difference was observed between girls and boys. It seems that if meaningful difference exists between two sexes, it will reveal itself after pre-school ages. The objective of this present paper is to investigate Incongruity appreciation in pre-school children’s animated and non-animated pictorial humor stories. Methodology: The participants in this study are 100 preschool children aged 4-6. To do so, we show the participants a part of Tom and Gerry humor animation and a 6 levels picture with humor concept of my daddy and I stories book. The present study is to investigate the answers of these two fundamental questions: what Incongruities do children appreciate in pictorial humor stories? And what difference does gender make in their explanation of humor appreciation on the basis of incongruity theory? Findings: Findings show that these pre-school children are capable of recognizing incongruity in pictorial stories (animated and non-animated) and they can appreciate and present story funny situations via watching pictures. They can appreciate incongruities in a laughable picture by comparing that picture with their mind schemata. X2 Pearson shows that in pre-school ages, regarding appreciating pictorial humor (animated and non-animated) no significant difference was observed between girls and boys. It seems that if meaningful difference exists between two sexes, it will reveal itself after pre-school ages. Findings show that these pre-school children are capable of recognizing incongruity in pictorial stories (animated and non-animated) and they can appreciate and present story funny situations via watching pictures. They can appreciate incongruities in a laughable picture by comparing that picture with their mind schemata. X2 Pearson shows that in pre-school ages, regarding appreciating pictorial humor (animated and non-animated) no significant difference was observed between girls and boys. It seems that if meaningful difference exists between two sexes, it will reveal itself after pre-school ages.
Machine summary:
دو پرسش اساسي اين پژوهش عبارتند از: ١- کودکان ٤- ٦ ساله چه ناهمخوانيهايي را در داستان هاي مصور طنز درک ميکنند؟ ٢- بر اساس نظريه ناهمخواني تفاوت جنسيت در کودکان ٤-٦ ساله چه تفاوتي در درک آن ها از طنز ايجاد ميکند؟ يافته ها: نتايج اين پژوهش نشان داد که کودکان پيش دبستاني مورد بررسي، قادر به تشخيص ناهمخواني در داستان هاي تصويري (متحرک و ايستا) هستند و همچنين ميتوانند نکات خنده دار داستان را از طريق مشاهده تصاوير درک و بيان کنند.
از آنجا که در اين تحقيق به منظور بررسي درک ناهمخواني در کودکان ، از شيوه ارائه داستان تصويري متحرک و ايستا استفاده شده است ، از قالب طبقه بندي چهارگانه براون ١ (١٩٩٣) که به طبقه بندي ناهمخواني در تصوير اختصاص دارد و به عنوان يک قالب معتبر تاکنون نيز مورد استفاده و ارجاع پژوهش هاي مختلف بوده است ، استفاده ميشود.
يافته ها در اين بخش در ابتدا به بررسي صحنه هايي که باعث خنديدن کودکان در انيميشن تام و جري شده است ميپردازيم و پس از آن تحليل داده هاي مشاهده و توصيف تصوير انتخابي از کتاب قصه هاي من و بابام ارائه ميشود.
Semantic Script Theory of Humor متفاوت مثل انسان و حيوان نيز، توسط کودکان درک و بيان شده است .
Linguistic Theories of Humor, New York: Mouton de Gruyter.
The study of the 5-6 year-old children’s Appreciation the humor at preschool Education, universal Journal of Educational Research 5(11), 1902- 1911.