Abstract:
در این مقاله، عملکرد چهار چرخۀ ترکیبی اجکتور- تراکم بخار شاخص مقایسه شدهاند. برای تحلیل عملکرد اجکتور در حالت بحرانی الگوریتم غیر تکراری به کار برده شده است. همچنین برای تخمین ضریب افت در فرایند اختلاط ایدۀ استفاده از پارامترهای جریان بهجای استفاده از مشخصات هندسی و شرایط کاری ارائه شده است. اثر شرایطکاری و مبرد مورد استفاده بر کمیتهایی مانند ضریب عملکرد، ضریب عملکرد حرارتی و نسبت دبیهای جرمی اجکتور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند که در دماهای کندانسور بالا اختلاف ضریب عملکرد چرخههای ترکیبی با ضریب عملکرد چرخۀ تراکم بخار معمولی بسیار کاهش مییابد. چرخههای ترکیبی که تنها از گرمای اتلافی در کندانسور زیرچرخۀ بخار استفاده میکنند نسبت به چرخههایی که از منبع گرمایی خارجی بهره میبرند، ضریب عملکرد پایینتری دارند و در محدودۀ دماهای کندانسور و ژنراتور کوچکتری قابل استفاده هستند.
In this paper, the performance of four prevalent combined ejector-vapor compression cycles are compared. A non-iterative algorithm for the analysis of ejector performance in critical operational mode has been used. Moreover, using flow parameters is proposed for estimating loss coefficient in the mixing process rather than using geometrical specification and operating conditions of the ejector. The effects of the operating conditions and refrigerant type on the coefficient of performance, thermal coefficient of performance, and ejector entrainment are investigated and analyzed. Results show that, at high condenser temperatures, the difference between coefficient of performance of combined cycle and conventional vapor compression cycle significantly decreases. Combined cycles which only utilize the waste heat of the condenser in the vapor compression sub-cycle have a lower coefficient of performance than those cycles using an external heat source and can be used in smaller rang of condenser and generator temperatures.