Abstract:
این پژوهش در نظر دارد با تحلیل نشانهشناختی اجتماعی صف، بهعنوان یکی از منابع نشانهای حاضر در تجربهتحصیلی دختران جوان، بهبازنمایی نظام معنایی شکلگرفته در فضای بینالاذهانی عاملان اجتماعی مذکور بپردازد. در این راستا روایتهای سیزده تن از دختران جوان مشهدی از صف، مبتنی بر رویکرد نشانهشناسی اجتماعی ونلیوون تجزیه و تحلیل شده است. نتایج این تحقیق نشان داد صف بهمنزلة عرصهای برای اعمال قدرت انضباطی، دانشآموزان را در فرایندی تربیتی وارد میسازد که مشتمل بر مجموعهای از تعاملات نابرابر و عمدتا کلیشهای، و با تمرکز بالا بر تداوم نشانههای صوری وابسته بهآن است. بهعبارت دیگر صف که ظاهرا، ابزار تربیت و آموزش قانون در مدرسه، بهحساب میآید در عمل دانشآموزان را بهسمت فرایندی انفعالی و قدرتزدا میکشاند، بهگونهای که آنان تحصیل را جدا از خود میبینند و نهایتا بهعاملانی فرمانبردار مبدل میشوند
This study intends to focus on the queue, as one of the semiotic resources in the young girls' educational experiences, to represent the semantic system formed in the intersubjectivity space of the social actors. In this regard, the narratives of thirteen young Mashhadi girls from the queue have been analyzed based on the social semiotic approach of Van Leeuwen. The results of this study showed that the queue as an arena for disciplinary power introduces students to the educational process, which consists of a set of unequal and mainly stereotypical interactions, and with a high concentration on the continuity of its formal symbols. This process ultimately leads students to a kind of subjugation and alienation. In other words, the queue, which appears to be a means of teaching law in the school, in practice, draws students to passive and disempowering processes. As a result, they see their education separate from themselves and ultimately become subordinate actors.