Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سبکهای دلبستگی در سرعت پردازش اطلاعات بوده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و علّی - مقایسهای انجام گرفته است. جامعة آماری دانشآموزان مقطع متوسطة شهرستان نجفآباد بودند که براساس جدول کرِجسی و مورگان، 300 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. دانشآموزان انتخابشده، پرسشنامة سبک دلبستگی کولینز و رید (1990) را تکمیل کردند. در مرحلة بعد، براساس ملاکهای ورود و نمرات نهایی توزیع پرسشنامة سبک دلبستگی سه گروه 15 نفری (اضطرابی دوسوگرا، اجتنابی و ایمن) انتخاب شدند و با آزمونهای سرعت پردازش زاهلن/ وربیندونگز اسؤالد و روس (1978)، و رمزگردانی کیدیتی سیتزول (1995) ارزیابی شدند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمونهای تعقیبی بونفرنی نشان داد مدت زمان پردازش اطلاعات در دانشآموزان دارای سبک دلبستگی اضطرابی دوسوگرا بیشتر از دانشآموزان دارای سبک دلبستگی اجتنابی و ایمن است. همچنین، نتایج نشان داد عملکرد دانشآموزان دارای سبک دلبستگی ایمن بهتر از عملکرد دانشآموزان دارای سبک دلبستگی اضطرابی دوسوگرا و اجتنابی بوده است. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت سبکهای دلبستگی در فرایندهای شناختی نقش محوری دارد. مهمترین کاربست عملی این پژوهش اصلاح سبک زندگی و آموزش شیوة شکلگیری دلبستگی ایمن و روشهای صحیح برقراری ارتباط با فرزندان است.
The aim of this study was to investigate the effect of attachment styles in the speed of information processing. This study was a comparative type. From Najaf Abad high school students, 300 people by multi-stage cluster method were selected and completed attachment styles scale (Collins and Read, 1990). In the next step, based on entry criteria and extreme scores of attachment style questionnaire’s distribution three groups of 15 subjects (anxious ambivalent, avoidant and secure) were selected and evaluated via Speed-of-processing tests Zahlen-Verbindungs-Test and Coding Test (KDT). The end results analyzed using multivariate analysis of variance and post hoc tests. The results of multivariate analysis of variance and post hoc tests showed that information processing time of students have anxiety/avoidance attachment style is more than students with avoidant and secure attachment style. Also, the performance of students with secure attachment styles is better than students with attachment anxiety/avoidance and ambivalent. Based on the findings of this study, it can be said that attachment styles have pivotal role in cognitive processes.
Machine summary:
دانشجوي کارشناسيارشد روان شناسي باليني، گروه روان شناسي، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامي، نجف آباد، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩١/٠٦/٠٤؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٩/١٦) چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير سبک هاي دلبستگي در سرعت پردازش اطلاعات بوده است .
در مرحلۀ بعد، براساس ملاکهـاي ورود و نمـرات نهـايي توزيع پرسشنامۀ سبک دلبستگي سه گروه ١١ نفري (اضطرابي دوسوگرا، اجتنابي و ايمن ) انتخاب شدند و با آزمون هاي سـرعت پـردازش زاهلن / وربيندونگز اسؤالد و روس (١٩٧٨)، و رمزگرداني کيديتي سيتزول (١٩٩١) ارزيابي شدند.
نتايج تحليـل واريـانس چنـدمتييري و آزمون هاي تعقيبي بون فرني نشان داد مدت زمان پردازش اطلاعات در دانش آموزان داراي سبک دلبستگي اضـطرابي دوسـوگرا بيشـتر از دانش آموزان داراي سبک دلبستگي اجتنابي و ايمن است .
Wilks' Lambda براساس جدول ٢، در اجراي آزاد آزمون زاهلن / وربيندونگز، مدت زمان صرف شده براي دانش آموزان داراي سبک دلبستگي اضطرابي دوسوگرا بيشتر از دانش آموزان داراي سبک دلبستگي اجتنابي و ايمن است .
همچنين ، نتايج نشان داد در اجراي آزمون رمزگرداني کيديتي در ٣٠ ثانيه عملکرد دانش آموزان داراي سبک دلبستگي ايمن بهتر از دانش آموزان داراي سبک دلبستگي اضطرابي/ دوسوگرا و اجتنابي است .
اين نتايج نشان ميدهد سبک هاي دلبستگي داراي تأثير مستقيم و تمييزدهنده در عملکرد حافظه و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان است .
The role of attachment and cognitive inhibition in children’s memory and suggestibility for a stressful event.
43- 63 Online ISSN: 2645-8098 Deterrents of Teacher Educators’ Participation in Professional Development Programs: A Grounded Theory Study Hatam Faraji Deh Sorkhi1, Seyed Alireza Houshi Al-Sadat2, Masoumeh Mohammadabadi, 3 Mahshid Bastani Pourmoghadam4 1.