Abstract:
قصههای قرآن را میتوان از جنبههای روایی بررسی کرد. ژپ لینت ولت از نظریهپردازانی است که تعریف خود را بر پایۀ کنشگران از یک سو و راوی و مخاطب از سوی دیگر پایهریزی کرده و بر تقابل دوتایی بین سطح عمل روایت (یعنی آنجایی که راوی و مخاطب قرار دارند) و سطح کنشگران (یعنی در زمان و مکان کنشگران) اشاره داردکه میتوان قصههای قرآن را از این منظر مورد تحلیل قرار داد. در این تحقیق، دو قصه از قصههای پیامبران (قصۀ حضرت نوح} و حضرت صالح}) و دو قصه از قصههای غیر پیامبران (اصحاب فیل و اصحاب کهف) به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. روش تحقیق در این مقاله، تحلیل روایت است، که بعد از بررسیهای انجام شده در این چهار قصه، این مطلب برای ما آشکار شد که دنیای داستان در هر چهار قصه به صورت همسان است و گونهشناسی روایی این قصهها به صورت متننگار میباشدکه قصه از پرسپکتیو و جهت راوی -کنشگر (خداوند) برای مخاطب (حضرت محمد,) بیان میشود و راوی – کنشگر سعی دارد با استفاده از کلمات و واژگانی مخاطب را به این مطلب سوق دهد که ایمانآورندگان در سایۀ یاری حضرت حق بر گروه باطل غلبه پیدا میکنند و این قصهها دارای صدق و واقعیت تاریخی هستند.
The Quran is a book of knowledge and guidance in which stories told to achieve the purpose. The stories can be considered from the aspects of validity. Narrative or science of action is a branch of science that studies narrative techniques and structures that are embodied in the literature, too. This science examines the internal techniques of a relationships itself narrated from a story. Jaap Lintvelt is a narrative that bases its definition on a actors on the one hand and the narrator and audience on the other hand, too. Jaap Lintvelt focused on the dual interaction between the level of narrative practices point to the time of and place of the actors. He believes that narrator and audience are in space and time here and now and are in connection with each other. The narrator, with a time and space cut, convert the connection to the detachment and narrates the event that happened one day in the past. This separation between the narrator and the audience, on the one hand and the actors, on the other hand, determines the narrative definition in his view. Jaap Lintvelt has provided a model of his narrative and typology positions based on these levels, that Quranic stories can be analyzed from this prespective. In this research two stories from the prophets (The prophet Noah and The prophet Saleh) and two stories from the stories of non-prophetes (Companions of Elephants and Companions of Cave) are selected az examples. The research method in this article is narrative analysis. After studying these four Quranic stories for Noah, Saleh, Companion of Elephant and Companion of the Cave, It could be said that there is a homogeneous world in all these four stories. The narrative typology in these stories is text oriented in which the story is full of perspective and the directions of the narrator is expressed to the audiences. The narrator-actant (God) tries to use the words for the audience p (The Prophet Mohammad). The narrator tries to believe that in the shado of the help of the God, the truth will be overcome by falsehood. These stories are true and has historical fact.
Machine summary:
ژپ لينت ولت از نظريه پردازاني است که تعريف خود را بر پايۀ کنش گران از يک سو و راوي و مخاطب از سوي ديگر پايه ريزي کرده و بر تقابل دوتايي بين سطح عمل روايت (يعني آن جايي که راوي و مخاطب قرار دارند) و سطح کنش گران (يعني در زمان و مکان کنش گران ) اشاره داردکه ميتوان قصه هاي قرآن را از اين منظر مورد تحليل قرار داد.
روش تحقيق در اين مقاله ، تحليل روايت است ، که بعد از بررسيهاي انجام شده در اين چهار قصه ، اين مطلب براي ما آشکار شد که دنياي داستان در هر چهار قصه به صورت همسان است و گونه شناسي روايي اين قصه ها به صورت متن نگار مي - باشدکه قصه از پرسپکتيو و جهت راوي -کنش گر (خداوند) براي مخاطب (حضرت محمد,) بيان ميشود و راوي – کنش گر سعي دارد با استفاده از کلمات و واژگاني مخاطب را به اين مطلب سوق دهد که ايمان آورندگان در سايۀ ياري حضرت حق بر گروه باطل غلبه پيدا ميکنند و اين قصه ها داراي صدق و واقعيت تاريخي هستند .
از جهت گونۀ روايي، منظومۀ سوز و گداز اثري ناهمسان و متن نگار است که زاويۀ ديد صفر روايت کنندة آن است ؛ بنابراين صورتي خداي گونگي راوي در آن ديده ميشود که به خواننده مجال ميدهد از کليۀ کنش هاي دروني و بيروني شخصيت - ها مطلع گردد؛ لذا بعد غنايي اثر به لحاظ اين ساختار روايي منحصر به فرد، خصوصا در لحظۀ سوزاندن عروس و داماد به اوج خود ميرسد.