Abstract:
هدف از این پژوهش شناسایی برخی موانع داخلی و خارجی بین المللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط در استان البرز
میباشد. در این پژوهش مطالعات انجام گرفته در زمینه موانع پیش روی SMEها در فرایند جهانی شدن و انواع مدلهای
عملکرد صادراتی بررسی شد و از مدلی برای شناسایی موانع پیشروی SMEها در فرایند جهانی شدن استفاده گردید. که
این مدل بیان میدارد که کیفیت و قابلیتهای فنی محصول، منابع مالی و انسانی، دانش و اطلاعات بازاریابی، موقعیت و
قدرت رقابت، برداشت مشتری از ویژگیهای محصول از موانع پیش روی جهانی شدن درشرکتهای SME میباشند.
در تحقیق حاضر، از روش توصیفی از نوع همبستگی برای گردآوری داده استفاده شده است و چون جامعه ما محدود به
شرکتهای کوچک و متوسط در استان البرز بود بنابراین از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید و سپس
پرسشنامهها میان این شرکتها توزیع گردید و دادههای مورد نیاز جمع آوری گردید و سپس به کمک مدل یابی معادلات
ساختاری (تحلیل مسیر تاییدی) این دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا بدین ترتیب به بررسی وضعیت هر یک از
عوامل پنج گانه مدل برای SMEهای استان البرز پرداخته شود. یافتهها و نتایج این تحقیق نشان داد که همه عوامل فوق
الذکر به عنوان موانع پیش روی شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) در فرایند جهانی شدن مطرح هستند. در پایان
این پژوهش، پیشنهادها و راهکارهایی جهت کاهش موانع پیش روی SMEها در فرایند جهانی شدن ارائه گردیده است.
Machine summary:
مقدار قدر مطلق عدد معناداري اين رابطه ٥/٣٦ بدست آمده است که بيشتر از ١/٩٦ بوده و نشان ميدهد همبستگي مشاهده شده معنادار است ، بنابراين ميتوان گفت فرضيه صفر رد و فرضيه پژوهش (يا همان فرضيه يک ) مبني بر اثر موانع داخلي و جهاني شدن شرکت هاي کوچک و متوسط (SME) تأييد مي شود.
مقدار قدر مطلق عدد معناداري اين رابطه ١/٣٥ بدست آمده است که کمتر از ١/٩٦ بوده و نشان ميدهد همبستگي مشاهده شده معنادار نيست ، بنابراين ميتوان گفت فرضيه صفر تأييد و فرضيه پژوهش (يا همان فرضيه يک ) مبني بر اثر دانش و اطلاعات بازاريابي و جهاني شدن شرکت هاي کوچک و متوسط (SME) رد ميشود.
مقدار قدر مطلق عدد معناداري اين رابطه ٤/٢٩ بدست آمده است که بيشتر از ١/٩٦ بوده و نشان ميدهد همبستگي مشاهده شده معنادار است ، بنابراين ميتوان گفت فرضيه صفر رد و فرضيه پژوهش (يا همان فرضيه يک ) مبني بر اثر منابع مالي و انساني و جهاني شدن شرکت هاي کوچک و متوسط (SME) تأييد ميشود.
مقدار قدر مطلق عدد معناداري اين رابطه ٢/٨٧ بدست آمده است که بيشتر از ١/٩٦ بوده و نشان ميدهد همبستگي مشاهده شده معنادار است ، بنابراين ميتوان گفت فرضيه صفر رد و فرضيه پژوهش (يا همان فرضيه يک ) مبني بر اثر موقعيت و قدرت رقابت و جهاني شدن شرکت هاي کوچک و متوسط (SME) تأييد ميشود.