Abstract:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت استعداد اموزگاران در سالِ تحصیلی 97-1396 انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی است.جامعه آماری شامل خبرگان یعنی افراد دارای سابقه تدریس در حوزه مدیریت استعداد ، افراد دارای کتب و مقالات مرتبط ،افراد دارای سایقه کار در وزارت اموزش و پرورش و سازمانهای اموزش و پرورش استانها در حوزه مدیریت استعداد و هم چنین اموزگاران آگاه در زمینه مدیریت استعداد بودند که به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب گردیدند و مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. بر اساس تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها، 42 شاخص استخراج گردید.درمرحله بعد پرسشنامه بسته پاسخ بر اساس شاخصهای حاصل از مصاحبه ها و شاخصهای مستخرج از ادبیات و پیشینه تحقیق(62شاخص) بر مبنای طیف هفت درجه ای لیکرت با 104گویه طراحی و تدوین گردید و طی سه راند در اختیار خبرگان قرار گرفت .در پایان هر راند داده های به دست امده با استفاده از میانگین رتبه ای و ضریب توافق کندال تحلیل شدند.نتایج محاسبه ضریب توافق کندال در پایان راند سوم نشان دادچون مقدار به دست آمده برای آماره آزمون کندال(705/0) در سطح خطای 001/0=α معنیدار است(001/0>sig)، چنین استنباط میشود که بین پاسخگویان درارتباط با سوالات توافق معنیدار وجود دارد و مقدار به دست آمده بری آماره کندال حاکی از اتفاق نظر قابل قبول بین پاسخگویان میباشدبنابراین در راند سوم مرحله کیفی به پایان رسید و مدل مدیریت استعداد اموزگاران با 36 شاخص وشش مولفه برنامه ریزی استراتژیک، شناسایی،گزینش،جذب، بهسازی ونگهداری پدیدار شد.
The purpose of this study was to design a model for teachers' talent management in the academic year 1396-97. The research is applied in terms of purpose and in terms of descriptive nature of the survey. The statistical population includes experts in the field of talent management, people with books and related articles, people with a job in the Ministry of Education and provincial education organizations. In the field of talent management as well as educators were knowledgeable in the field of talent management who were selected by purposeful sampling method and were semi-structured interview. After analyzing the data from the interviews, 42 indices were extracted. Next, a closed-ended questionnaire based on interviews and indices derived from the literature and research background (62 indices) was designed and developed based on a seven-point Likert scale with 104 items. At the end of each round, the data were analyzed using rank and median Kendall's coefficient of agreement. Kendall's test (0.705) was significant at α = 0.001 error level (sig <0.001), it is concluded that between the responders There is a significant agreement with the questions and the amount obtained on Kendal statistics indicates acceptable consensus among the respondents so it ended in the third round of qualitative phase and the teachers' talent management model with 36 indicators of strategic planning components, identification, selection. , Absorption, refinement, and maintenance.
Machine summary:
نتايج محاسبه ضريب توافق کندال در پايان راند سوم نشان داد چون مقدار به دست آمده براي آماره آزمون کندال (٠/٧٠٥) در سطح خطاي ٠٠٠١=α معنادار است (٠٠٠١ واژه هاي کليدي: مدل ، استعداد، مديريت استعداد، تکنيک دلفي، آموزگاران دانشجوي دکتري گروه مديريت آموزشي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامي، خرم آباد، ايران .
ارتقا استعداد (به تصویر صفحه مراجعه شود) در اين زمينه چندين ديدگاه مطرح گرديده که اتخاذ هر يک از ديدگاه ها يا مدل هاي مديريت استعداد، دلالت هايي عملي براي سازمان ها به همراه دارد .
با توجه به اين که هدف نهايي پژوهش حاضر توجه به مديريت استعداد معلمين است بايد گفت که معلمان مؤثرترين و مهم ترين نيروهاي آموزش وپرورش هستند که برنامه ها و اقدامات حمايتي براي حفظ و ايجاد انگيزة کافي و لازم براي ماندگاري آن ها اجرا ميشود .
درنتيجه ، مدارس به منزله سازمان هاي سرمايه انساني محور ناگزير به اتخاذ رويکرد مشارکت بالا ميباشند؛ بنابراين پژوهش حاضر در پي طراحي مدل مديريت استعداد آموزگاران با استفاده از تکنيک دلفي است .
يافته هاي جداول ٣-١ اين پژوهش حاکي از آن است که مدل مديريت استعداد آموزگاران از ٦ مؤلفه برنامه ريزي استراتژيک ، شناسايي، جذب ، به گزيني، بهسازي و نگهداري برخوردار است .
C. (2010), developing a talent management framework for a south African sectoral education and training authority, research report presented at the university of Stellenbosch Chuai, X.