Abstract:
در شرایط رقابتی جهان امروز و اهمیت یافتن مباحثی همچون فضای مجازی، تجارت الکترونیک، شبکههای اجتماعی و دیگر فناوریها و امکانات دنیای کسبوکار، سازمانها بیشازپیش به حضور در فضاهای مجازی تمایل یافتهاند. بهخصوص که در سالهای اخیر که شبکههای اجتماعی رشد و نفوذ فوقالعادهای در میان تمامی طیفهای گوناگون مردم جهان داشته و سازمانها تمایل فراوانی به استفاده از این فضا از خود نشان میدهند، نکته دیگری که همیشه همراه با تجارب و فضاهای مجازی مطرح است، حفظ و ارتقا سطح امنیت اطلاعات سازمانی از خطرات و آسیبها است. مخاطرات بالقوهای که در فضای شبکههای اجتماعی امنیت اطلاعات را تهدید مینماید میتواند بر مزیتهای رقابتی، اعتبار و موقعیت سازمان تاثیرات بسیار مخربی داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از متخصصین و سازمانها تلاش مینمایند با انجام راهکارهای مختلف امنیت اطلاعات را در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی افزایش داده و میزان مخاطرات را کاهش دهند. در پژوهش حاضر به بررسی روشهای حفظ امنیت اطلاعات سازمان در شبکههای اجتماعی پرداخت شده است. برای این منظور پس از بیان مفاهیم نظری و تعاریف دیدگاههای محققین مختلف در این زمینه بیانشده است.
In today's competitive world and due to the importance of topics such as cyberspace, e-commerce, social
networks, and other technologies and features of the business world, organizations have become more interested
in presenting themselves in cyberspace. Because in recent years social networks have grown enormously in a
wide range of people around the world and organizations tend to use these networks a lot, the point that has
always been raised with cyberspace experiences is to preserve and enhance the level of organizational
information security against risks and damages. The potential risks that threaten the security of information in
the social networking environment can have harmful effects on the competitive advantages, credibility, and
position of the organization. Currently, many experts and organizations are trying to increase the security of
information in cyberspace and social networks and reduce the level of risks through different strategies. In the
present study, we have investigated methods for preserving information security in social networks. For this
purpose, after expressing the theoretical concepts and definitions, the views of various researchers have been
presented in this regard.
Machine summary:
بهخصوص که در سالهای اخیر که شبکههای اجتماعی رشد و نفوذ فوقالعادهای در میان تمامی طیفهای گوناگون مردم جهان داشته و سازمانها تمایل فراوانی به استفاده از این فضا از خود نشان میدهند، نکته دیگری که همیشه همراه با تجارب و فضاهای مجازی مطرح است، حفظ و ارتقا سطح امنیت اطلاعات سازمانی از خطرات و آسیبها است.
با توجه به نقش اطلاعات بهعنوان کالایی استراتژیک و باارزش در تجارت و امنیت، امروزه لزوم حفاظت از آن ضروری به نظر میرسد برای دستیابی به این هدف هر سازمان بسته به سطح اطلاعات نیازمند طراحی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات مخصوص به خود است تا از این طریق بتواند از سرمایههای اطلاعاتی خود حفاظت نماید.
سیاست امنیت اطلاعات، مجموعهای از سیاستهاست که اهداف، اصول، قوانین و رهنمودهایی را در بردارد که مدیریت انتظار دارد کارکنان به آنها پایبند باشند و باید شامل شرح مواردی چون پیامد نقض امنیت اطلاعات، استفاده در چارچوب مقررات از منابع کامپیوتری، مسئولیتهای امنیت اطلاعات و آموزش کارمندان باشد (سمستاد و همکاران، 2013؛ ویتمن، 2004) بیان میکند که سیاست امنیت اطلاعات مطمئن، دستورالعمل مدیریتی برای روش انجام کار، هدایت و رویههای مناسب را که محتاطانه، مناسب و به نفع سازمان باشد، فراهم میکند.
The potential risks that threaten the security of information in the social networking environment can have harmful effects on the competitive advantages, credibility, and position of the organization.
Currently, many experts and organizations are trying to increase the security of information in cyberspace and social networks and reduce the level of risks through different strategies.
In the present study, we have investigated methods for preserving information security in social networks.