Abstract:
عرفی شدن در دنیای جدید همه جوامع را درنوردیده است و به این معناست که دین در تحولات و ارزش های جوامع نقش کمرنگی دارد. در این بین عواملی متعددی در شدت این پدیده نقش دارند که یکی از آنها فردگرایی دوران مدرن است. این تحقیق با روش پیمایش به دنبال بررسی رابطه تجربی بین فردگرایی و عرفی شدن دانشجویان دانشگاه یزد بود. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) دانشگاه یزد در سال 1398 بود که با روش طبقه ای ساده 380 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین از ابزار پرسشنامه برای سنجش متغیرها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین جنسیت و عرفی شدن (عینی و ذهنی) رابطه ای وجود نداشت ولی بین وضعیت تاهل و عرفی شدن عینی و شاخص کلی عرفی شدن رابطه وجود داشت. بین میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی و عرفی شدن رابطه معنی دار و مثبت وجود داشت. بین فردگرایی عمودی با عرفی شدن ذهنی، عینی و شاخص کلی فردگرایی رابطه وجود داشت ولی فردگرایی افقی تنها با بعد عرفی شدن عینی رابطه داشت. نتایج رگرسیون نشان داد که فردگرایی عمودی و استفاده از رسانه بیش از 16 درصد از واریانس متغیر عرفی شدن را تبیین کرد.
Secularization in the new world has transcended all societies, and this means that religion has a small role in the evolution and values of societies. In the meantime, several factors play a role in the severity of this phenomenon, one of which is the individualism of modern times. Therefore, this study was conducted to investigate the empirical relationship between individualism and secularization of students of Yazd University. The statistical population of this study was postgraduate students (Yazd and Ph.D.) of Yazd University in 2019. Using stratified sampling method, 380 people were selected as sample. The results showed that there was no relationship between students' gender and secularization (objective and subjective) but there was a relationship between marital status and objective secularization and the general index of secularization. There was a significant and positive relationship between the use of mass media and customization. There was a relationship between vertical individualism and subjective, objective customization, and the overall index of individualism but horizontal individualism was only concerned with the objective of secularization. Regression results showed that the variable of vertical individualism and media use explained more than 16% of the variance of customization variable.
Machine summary:
در نتيجه ورود جامعه به دوران مدرن و پست مدرن و فروپاشي ساختارهاي سنتي و همچنين گسترش شهرنشيني که ناشي از رشد سريع جمعيت و مهاجرت از روستاها به شهرها بوده ، ما شاهد گسترش تحرکات اجتماعي و تعاملات بين فرهنگ ها و اقوام متفاوت هستيم که به قول زيمل نوعي تغييرات ذهني را نيز تجربه مي کنيم و اين دگرگوني هاي عيني و ذهني جوانان را در برابر الگوهاي محلي، ملي و جهاني متفاوت و بعضا متعارض قرار داده و به دنبال آن در ويژگي هاي شخصيتي و اجتماعي افراد تغييراتي به وجود آمده که يکي از آنها تحقق فردگرايي دوران مدرن مي باشد (فاضلي، ١٣٨٣: ٣٤).
به طور کلي مي توان گفت با توجه به نظر بسياري از انديشمندان که اعتقاد دارند در جهان افسون زدايي مدرن ، ديگر لزومي به حضور دين در عرصه هاي ذهني و اجتماعي نيست و جايگزين هاي گوناگوني براي اين نهاد وجود دارد، آيا جامعه ايران و قشر دانشجو هم عرفي شدن را تجربه کرده اند؟ چه رابطه اي بين فردگرايي دوران مدرن و عرفي شدن دانشجويان تحصيلات تکميلي وجود دارد؟ ٢- پيشينه پژوهش ٢-١- پژوهش هاي تجربي تحقيقات انجام شده در زمينه عرفي شدن کم مي باشد و اکثر پژوهش هاي صورت گرفته در اين زمينه عرفي شدن را به طور کلي مورد بررسي قرار داده است و تقسيم بندي و ابعاد آن را لحاظ نکرده اند.