Abstract:
زمینه و هدف: این مطالعه در زمینه حمایت از بزهدیدگان و تسکین آلام جسمی، روحی و روانی آنان از نظراخلاقی و اجتماعی و با هدف تبیین نظریه خسارتزدایی جمعی از بزهدیدگان جرائم و تحلیل مبانی هنجاری آن انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه تحلیلی، پس از جستجوی هدفمند و مرور منابع، نظریه خسارتزدایی جمعی، تبیین و مبانی هنجاری آن تحلیل شد.
یافتهها: یکی از دغدغههای مهم نظامهای حقوقی، جبران تمام خسارت و زیانهای وارده بر بزهدیده در سریعترین زمان و به راحتترین شیوه است، به نحوی که بزهدیده، خسارات ناشی از جرم را در فرایند خارج از رسیدگی دادگاه کیفری و صرف نظر از تعقیب یا مجازات بزهکار و یا صرف نظر از توانایی یا ناتوانایی وی به جبران خسارت، از دولت یا سازمانهای مردمنهاد دریافت کند. تحقق این امر زمانی میسر خواهد بود که نظام خسارتزدایی جمعی از بزهدیدگان حاکم شود. بر اساس نظریه خسارتزدایی جمعی، بزهدیده کلیه خسارات وارده بر خود را از دولت و سازمانهای مردمنهاد دریافت میکند و دولت نیز پس از پرداخت خسارت بزهدیده و به جانشینی از وی، علیه مرتکب جرم اقدام به طرح دعوی نموده و خسارات پرداختی را دریافت میکند. مبانی هنجاری این سیاست، عدالت، همبستگی اجتماعی و لزوم حمایت از قربانیان جرم است. نظریه خسارتزدایی جمعی از نظریههای تابع بزهدیدهمداری حمایتی است که گستره آن ترمیم خسارات مادی، عاطفی و حتی پزشکی را شامل میشود.
ملاحظات اخلاقی: موارد مربوط به اخلاق در پژوهش و نیز امانتداری در استناد به متون و ارجاعات مقاله تماما رعایت گردید.
نتیجهگیری: در حقوق کیفری ایران، به جز بحث ضمان عاقله که نهادی استثنایی و برگرفته از فقه جزایی است، نص خاصی مرتبط با خسارتزدایی جمعی و جبران ضرر و زیان وارده بر بزهدیده خارج از سیستم عدالت قضایی وجود ندارد و رویه قضایی نیز در عمل به این مهم گرایشی نشان نداده است. از این رو توصیه میشود اصل مسوولیت مطلق دولت در جبران کامل خسارات وارده بر بزهدیدگان توسط سیاستگذار جنایی به رسمیت شناخته شود.
Background and Aim: This study was conducted in relation to moral
and social supports for victims and their physical and psychological
alleviation. It also aimed to explain the theory of co-compensation of
crime victims and analyze its normative foundations.
Materials and Methods: In this descriptive study, after the purposeful
search and review of resources, the theory of co-compensation was
explained and its normative foundations were analyzed.
Findings: One of the most important concerns of legal systems is to
compensate for all damages and losses incurred by the crime in the
shortest time and the most convenient manner outside the process of
criminal court proceedings irrespective of the prosecution or punishment
of offender his ability or inability to compensate for damages. This issue
will be possible when a Co-compensation system is governed. The
corner stone of this theory is that the Government or NGOs will
compensate the harms and then sue the offender to receive paid
remedies. The normative foundations of this policy are justice, social
solidarity and the necessity of supporting victims of crime. This theory
involves the restoration of material, emotional and even medical
damages.
Ethical Considerations: Honesty and confidentiality have been
observed.
Conclusion: In Iranian criminal system, except for the notion of Zeman
Aghele that is an exceptional institution derived from criminal
jurisprudence, there is no specific regulation and judicial procedure
related to collective compensation for losses outside the judicial system.
It is recommended the principle of Collective Compensation be
established by the criminal policy makers