Abstract:
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی برنامه داوسون-گویئر و آموزش راهبردهای فراشناختی بر کارکردهای اجرایی (توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص خواندن مقطع ابتدایی شهر اردبیل در نیمه اول سال تحصیلی 1397-1398 بودند که تعداد 45 نفر از جامعه آماری بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در 3 گروه 15 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. یک گروه آزمایش 8 جلسه یک ساعته آموزش داوسون-گویئر و یک گروه 10 جلسه 60 تا 75 دقیقهای برنامه آموزش راهبردهای شناختی دریافت کردند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (BRIEF) استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و آزمون تعقیبی بنفرونی با نرم افزارآماری SPSS20 صورت گرفت. یافتهها نشان داد هر دو برنامه مداخلهای تاثیر معناداری بر بهبود توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن دارد (p 0. 05). نتایج حاصله تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاورهای به عنوان بخشی از درمان برای دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص خواندن ارائه میدهد.
This study aims to compare the effect of Dovson-Guare program and Metacognitive processes education on executive functioning (attention, working memory, and behavioral inhibition) of students with dyslexia. Pre-test, Post-test, and control group were used for research method. A total of 45 primary students with reading learning disorder participated in this program at first half of school year (2018-2019), which they were from Ardabil city. They were divided into two experimental (each of them have 15 participants) and one control (15 participants) groups. One of the experimental group received Dovson-Guare program at 1 hour education about 8 sessions and the other one received Metacognitive processes education at 60-70 seconds about 10 sessions. Behavior Rating Inventory of Executive Functioning questionnaire (BRIEF) was used for data collection. (Multivariate analysis of Covariance) (MANCOVA) and Benofreni test with SPSS20 were used for data analysis. The findings showed that both programs have significant differences on improvements of attention, working memory, and behavioral inhibition of students with reading learning disorder (p˃0.01). Moreover the results of Benofreni test showed that there is no significant effect between groups on each of the variables (attention, working memory, and behavioral inhibition) (p˃ 0.05). Therefore the results provided important allusions about educational and consulting services as some cures for students with dyslexia.
Machine summary:
Fadaei, Tavakoli, Tahmasebi, Narimani & Shiri 4.
1. Brittany, Sarah, Sophia, Adrian & Shelley 2.
با توجه به مبانی نظری پژوهشی فوق ، این مطالعه درصدد پاسخگویی به این پرسش است که از دو برنامه داوسون -گوئیر و راهبردهای فراشناختی، آموزش کدامیک در بهبود کارکردهای اجرایی (توجه ، حافظه کاری و بازداری رفتاری) دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص با مشخصه خواندن (نارساخوان ) موثرتر هستند.
نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی جهت مقایسه اثربخش مداخلات بر کارکردهای اجرایی (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش برنامه داوسون -گوئیر و آموزش راهبردهای فراشناختی برکارکردهای اجرایی (توجه ، حافظه کاری و بازداری رفتاری) دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص با مشخصه خواندن (نارساخوان ) بود.
بخش دیگری از نتایج پژوهش نیز حاکی از تأثیر معنادار آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی (توجه ، حافظه کاری و بازداریرفتاری) کودکان دارای ناتوانی یادگیری خاص با مشخصه خواندن (نارساخوان ) بود (٠٠١>P).
باتوجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت آموزش هر دو روش مداخله ای از قابلیت های عملی خوبی برای بهبود کارکردهای اجرایی (توجه ، حافظه کاری و بازداری رفتاری) دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص با مشخصه خواندن (نارساخوان ) برخوردارند.
Relationship between phonological working memory, metacognitive skills and reading comprehension in children with learning disabilities.