Abstract:
هدف تحقیق تاثیر برنامههای منتخب تمرینی بر سرعت عکس العمل ساده و انتخابی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی را بررسیمیکند. تحقیق حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل است؛ جامعۀ آماری آن تمام دانشآموزان دختر 10 تا 14 سالۀ شهر ارومیه با تشخیص اختلال DCD در مدرسه استثنائی بودند. از بین آنها 30 دانشآموز به صورت تصادفی ساده (باملاحظه کردن معیارهای ورود به تحقیق) انتخاب و به صورت تصادفیساده به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، شامل اندازهگیری سرعت عکسالعمل از طریق دستگاه سنجش سرعت عکسالعمل ساخت شرکت ساتراپ بود؛ در این تحقیق سرعت عکسالعمل سادۀ دیداری، انتخابی و سادۀ شنیداری در دو مرحله از آزمودنیها گرفته شد. روش انجام پژوهش بدین صورت بود که بعد از گردآوری دادههای مربوط به پیشآزمون، گروه تجربی، با توجه به پروتکل تمرینی منتخب، در 12 جلسه تمرین یک ساعته شرکت کردند. بعد از انجام تمرین، مجددا آزمونهای مورد نظر از هر دو گروه تکرار گردید. برای تحلیل دادههای تحقیق از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، واریانس) و استنباطی (شاپیرو-ویلکز و تحلیل کوواریانس) استفاده گردید. یافتهها نشان داد تمرینهای منتخب به مدت 12 جلسه باعث بهبود معنادار در سرعت عکسالعمل سادهٴ دیداری (811/ 3=P= 0/038،F)؛ انتخابی دیداری (126/ 4=P= 0/027،F)؛ و سادهی شنیداری (380/ 4=P= 0/023،F)؛ شدند. نتیجهای که از تحقیق حاضر گرفته میشود این است که برنامههای تمرینی منخب بر سرعت عکس العمل ساده وانتخابی دیداری و ساده شنیداری در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of selected programs (including agility, speed, visual and auditory stimulation, mirror training, etc.) on the simple and choice response reaction time of children with developmental coordination disorder. Materials and Methods: In this research, a semi-experimental design with pre-test and post-test design was used for two groups of experimental and control children (DCD). A sample of 30 children (DCD) was selected using random sampling method. A pre-test was performed for both groups, and the speed of visual response, visual choice and auditory simplicity of the groups was measured by a four-way reaction speed measuring instrument. The experimental group was then tested for 12 session by selected exercises. The posttest was performed for both groups of children. The statistical methods included Kolmogorov-Smirnov test, and Covariance test. The results showed that the exercises for 8 weeks significantly improved the visual response rate (P = 0/001, t = -4/30), visual selectivity (p = 0/006, t =- 3/34), simple listening (P =0/.001, t =-5 /19) in the training group compared to the pretest. The results show that there is a significant correlation between the speeds of the children's response to the children (DCD), which is practiced.
Machine summary:
نتیجه ای که از تحقیق حاضر گرفته میشود این است که برنامه های تمرینی منتخب بر سرعت عکس العمل ساده و انتخابی دیداری و ساده شنیداری در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
Marien, Wackenier, Surgeloose, Deyn & Verhoeven 4.
Adamo, Huo, Adelsberg, Petkova, Castellanos & Di Martino 5.
Willoughby, Blair, Kuhn Magnus 8.
سپهری بناب ، سادات حسینی، و احمدی (١٣٩٦) در تحقیقی که بر روی ١٢ کودک دارای اختلال هماهنگی رشدی انجام دادند به این نتیجه رسیدند باوجود عملکرد کم کودکان DCD در یادگیری حرکتی رویه ای، آنان قادر به کسب الگوهای هماهنگی حرکتی بودند.
Fong, Guo, Liu, Ki, Louie, Chung, & Macfarlane 6.
شهبازی ، رحمانی ، و حیرانی (١٣٩٣) در یک تحقیق تحت عنوان اثربخشی فعالیت های یکپارچه سازی حسی _حرکتی بر تعادل و زمان واکنش نشان دادند که تمرینات تأثیر مثبتی در تعادل ایستا و پویا و سرعت عکس العمل کودکان DCD داشته .
نتیجه آزمون تحلیل کوواریانس برای تعیین تفاوت بین گروه ها: برای اینکه مشخص شود برنامه های منتخب تمرینی بر سرعت عکس العمل ساده و انتخابی و شنیداری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی اثربخش است یا نه ؟ از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده می شود چراکه در این آزمون سعی می شود اثر هم پراش مورد ملاحظه قرارگرفته و حذف شود.
(2016 نتیجه ای که از تحقیق حاضر گرفته میشود این است که تمرینات بدنی روی سرعت عکس العمل ساده دیداری و شنیداری و انتخابی دیداری تأثیر مثبت دارد و می تواند باعث بهبود عملکرد حرکتی کودکان DCD شود.