Abstract:
توجه به شرایط کودکان کمتوانذهنی و تاثیرات نامطلوب این بحران بر مادران با ایجاد تنشهای جسمی، روانی و اجتماعی که منجر به انزوا وکاهش شدید در کیفیت زندگی و امید به زندگی آنها میشود، لازم است ضرورت آموزش مهارت معنوی مورد مداقه قرار گیرد. از این رو هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی بر ارتقاء کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران با کودک کم توان ذهنی بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. 20 مادر با کودک کمتوانذهنی در مدرسه استثنایی شهید ساریخانی شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. اطلاعات کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه امید جمع آوری شد. سپس آموزش مهارتهای معنوی در 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. آزمودنیها پس از اتمام جلسات مجددا مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد میانگین نمره امید به زندگی در گروه آزمایش از 21/ 3 ±11/ 20 قبل از مداخله به 24/ 3 ±00/ 26 بعد از مداخله و میانگین نمره کیفیت زندگی گروه آزمایش83 /11±00/ 67 قبل از مداخله به 10/ 10±22/ 72 افزایش معناداری یافت (01/ 0>p). براساس یافتههای این پژوهش، آموزش مهارتهای معنوی تاثیر مثبتی در ارتقای کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران دارای کودک کمتوانذهنی داشته است.
According to the situation of children with intellectual disability and the adverse effects of this crisis on mothers, by creating physical, psychological and social stresses that lead to isolation, a sharp decline in quality of life and life hope. Then it is necessary to be attentioned to the importance of spiritual skills. This is a pretest- posttest control group semi-experimental research. 20 having Child with intellectual disability at the Shahid Sarikhani Exceptional School in Tehran in 2017-2018 academic year, were assigned to two groups of 10 subjects. Data of mothers' quality of life and life hope was gathered by quality of life questionnaire (26-136 score ) and Snyder’s hope scale(12-48 score). The Spiritual skills training were performed for the experimental group in 8 sessions for 90 minutes, while control group did not receive any training. Subjects were compared and evaluated after the sessions.The results showed that the mean life hop score of mothers in the intervention group increased significantly from 20.11±3.21 before the intervention to 26.00±3.24 after the intervention and the mean quality of life score increased significantly form 67.00±11.83 to 72.22±10.10 (p < 0.01). Based on the results of this research, Spiritual skill training has positive effect on promoting quality of life and life hope of mothers having Child with intellectual disability.
Machine summary:
Snyder, Harris, Anderson, Holleran, Irving 2.
Willemse, Smeets, Leeuwen, Nielen-Rosier, Janssen 7.
Felicilda, Cruz, Papathanasiou, Helen Shaji, Adams 8.
همچنین پژوهش ها نشان دادند آموزش معنویت بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان (بایی، بروبیکر، مکنی، برونر و یگر٢، ٢٠١٨؛ سجادی، نیازی، خسروی، یعقوبی، رضایی و همکاران ، ٢٠١٨؛ محمدکریمی و شریعت نیا، ١٣٩٦؛ لطفی کاشانی، وزیری، قیصر، موسوی و هاشمیه ، ١٣٩١)؛ مبتلا به دیابت (نیازآذری، عبدالهی، ذبیحی حصاری و عاشوری، ١٣٩٦)؛ مبتلا به صرع (گیواگنلی٣، ٢٠١٩) و مبتلا به عروق کرونر (سلطانی، حسینی و عرب ، ١٣٩٥) مؤثر است .
Bai, Brubaker, Meghani, Bruner & Yeager 3.
بدین ترتیب مشخص میگردد که ترکیب خطی متغیرهای وابسته پس از تعدیل تفاوت های اولیه ، از متغیر مستقل تأثیر پذیرفته اند؛ به عبارت دیگر، نتایج تجزیه و تحلیل واریانس نشان میدهد که روش آموزشی بر ترکیب خطی متغیرهای وابسته مؤثر بوده اند و تفاوت معناداری بین گروه ها وجود دارد؛ بنابراین ، فرضیه پژوهش با ٩٥ درصد اطمینان تایید و فرض صفر رد میشود و میتوان گفت آموزش مهارت معنوی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران دارای کودک کم توان ذهنی مؤثر است .
از یافته های این مطالعه میتوان نتیجه گرفت آموزش مهارت های معنوی بر ارتقا کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران کودکان کم توان ذهنی مؤثر است .