Abstract:
بهنظر میرسد الگوی سنتی مهاجرت که مردان را گزینههای اصلی میدانست و زنان را تابع مردان، تغییر کرده است. ارزشگذاری مثبت تحصیلات و کسب تخصص بهخصوص در کشورهای پیشرفته و دانشگاههای بزرگ باعث میشود که افراد امتیازاتی را برای موقعیت اجتماعی خود کسب کنند. افزایش میزان مهاجرت زنان ایرانی در سالهای اخیر نگارندگان را کنجکاو کرد تا به دنبال دلیل این افزایش باشند. در مقالهی حاضر بر آن بودهایم تا به این سؤال پاسخ دهیم که: زنان مهاجر ایرانی با مدرک کارشناسی ارشد به بالا ساکن در دو شهر تورنتو و مونترال کانادا چه تجربهای از مهاجرت دارند؟ برای پاسخ به این سؤال، با 11 نفر از زنان ایرانی (گروه سنی 20 - 40) که برای ادامهی تحصیل در مقاطع بالاتر (کارشناسیارشد و دکتری) کشور کانادا را انتخاب کرده بودند مصاحبه شد. در این پژوهش که با رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی انجام پذیرفته، در مرحلهی تحلیل اطلاعات بهدست آمده، از روش کلایزی استفاده شده است. از تحلیل اطلاعات بهدستآمده میتوان مدعی شد که به نظر میرسد تجربهی زنان از مهاجرت در زندگی روزمره با تحول روبرو شده است. همچنین شرایط زیست اجتماعیشان با تغییری ملموس روبرو شده است.
Historically men have notably migrated more often than women. However, these migration patterns have changed vastly during recent years; more women are now able to access higher forms of education which often allow them to attain a more privileged level of social status. There has especially been an increase in the number of Iranian women migrating and as a result many authors have been questioning why such changes may have occurred. In this article, we attempt to answer the question: What are the experiences of Iranian immigrant women with a master's degree or higher living in the Canadian cities of Toronto and Montreal? To explore this question, 11 Iranian women (ages 20-40) who had chosen Canada to continue their higher education (masters and doctoral degrees) were interviewed. The study was conducted using the social interpretive approach and during the stage of information analysis the Colaizzi method was used. From the information obtained, it can be said that the lives of the participating women have changed immensely as a result of having migrated. This especially applies to their social lives, which seems to have been impacted drastically.
Machine summary:
بر اساس آمار موجود ٨٠ درصد از برگزيدگان المپيادهاي علمي در حال حاضر در بهترين دانشگاه هاي خارج از کشور جذب شده اند؛ به عبارت ديگر، از ١٧٥ نفر دارندگان مدال المپيادهاي کشور طي دو دهه اخير حدود ٩٢% آنان به خارج از کشور مهاجرت کرده اند (٢٠٠٩ ,Nikoukar) از نظر عباس زادگان (٢٠٠٠ ,Abbaszadegan)، مهاجرت تحصيل کردگان به دليل مسائل سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي است .
در مقاله ي حاضر با اتخاذ رويکرد تفسيرگرايانه بر آن بوده ايم تا به اين سؤال پاسخ دهيم که : زنان مهاجر ايراني با مدرک کارشناسي ارشد به بالا ساکن در دو شهر تورنتو و مونترال کانادا چه تجربه اي از مهاجرت دارند؟ به طور مشخص در رويکرد تفسيري و کيفي، نگاه محقق به مشارکت کنندگان در پژوهش ، نگاهي از بالا به پايين نيست ، موضعي از درون خود موردتحقيق و براي بازنمايي نقطه نظر خود افراد درگير در آن موضوع است .
برخلاف ساير مطالعات که اغلب پديده مذکور را از ديدگاهي اقتصادي مورد بررسي قرار داده اند، که همين امر موجب تک بعدي شدن تحقيقات دراين باره گرديده ، مطالعه حاضر در نظر دارد با استفاده از ابزار و روش هاي موجود در علوم اجتماعي و با تکيه بر مباني نظري تحقيق پديده مهاجرت نخبگان و ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
The Practice of Social Research, Volume 2, Translated to Persian by Reza Fazel, Tehran, Samt Publications.
The Effect of Educational, Social and Cultural Factors on the Tendency to Emigrate from the Country among Students of Tehran University, Journal of Research and Planning in Higher Education.