Abstract:
مقدمه: کاهش عزتنفس، افسردگی، اضطراب، کاهش سلامت عمومی بدن، بیتفاوتی و احساس تنهایی
و عدم موفقیت تحصیلی بوجود میآورد. در این مطالعه تفاوت عزتنفس در بین دانش آموزان دختر فاقد
مادر و دارای مادر مورد بررسی قرار گرفته است.
هدف: این مطالعه با هدف با هدف مقایسه عزت نفس تحصیلی دانشآموزان دختر فاقد مادر و دارای مادر
انجام شده است.
روشکار: این مطالعه از نوع مطالعات علی– مقایسهای و جامعه آماری آن عبارت است از تمامی
دانش آموزان دختر مقطع اول و دوم متوسطه خرمآباد در سال تحصیلی ١٣٩٧ - ١٣٩٦ به تعداد ٣٤٢٣ نفر
بود. با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس، تعداد ٨٠ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب
شدند. گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه استاندارد عزتنفس (کوپراسمیت، ١٩٧٥، به نقل از نقوی و
همکاران، ١٣٩٢) جمعآوری و برای اندازهگیری متغیرها استفاده شد. دادهها با بکارگیری روشهای آمار
توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل برای مقایسه گروهها) تجزیه و
تحلیل شدند.
یافتهها: تجزیه وتحلیل دادهها نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان دختر بدون مادر و دارای مادر در
متغیر عزت نفس، تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دختران دارای مادر در متغیر عزتنفس میانگین نمرات
بالاتری نسبت به دختران بدون مادر داشتند، به عبارت دیگر وجود مادر، نقش مهمی در امید به زندگی
دانش آموزان دختر دارد.
Machine summary:
روش کار: اين مطالعه از نوع مطالعات علي– مقايسه اي و جامعه آماري آن عبارت است از تمامي دانش آموزان دختر مقطع اول و دوم متوسطه خرم آباد در سال تحصيلي ١٣٩٧ - ١٣٩٦ به تعداد ٣٤٢٣ نفر بود.
نتيجه گيري: نتايج اين مطالعه نشان داد که دختران داراي مادر در متغير عزت نفس ميانگين نمرات بالاتري نسبت به دختران بدون مادر داشتند، به عبارت ديگر وجود مادر، نقش مهمي در اميد به زندگي دانش آموزان دختر دارد.
از جمله مطالعات انجام شده در اين باره ، مطالعه نيکول و همکاران (٢٠١٨)، با هدف مقايسه عزت نفس تحصيلي در دانش آموزان داراي مادر و بدون مادر مي باشد، يافته ها نشان داد تفاوت معنيداري بين متوسط نمرات عزت نفس و مولفه هايش ، سلامت روان و مولفه هايش و اميد به زندگي در دانش آموزان فاقد مادر و دانش آموزان داراي مادر وجود دارد.
جدول ٣: نتايج آزمون مقايسه ميانگين ها بر اساس فرضيه تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث اين پژوهش با هدف مقايسه عزت نفس تحصيلي دانش آموزان دختر فاقد مادر و داراي مادر انجام شده است .
بين عزت نفس و تصور فرد از توانايي خود ارتباط متقابل وجود دارد با افزايش ميزان عزت نفس ، احساس توانمندي و ارزشمندي در فرد احياء ميشود اين مهم در بين دانش آموزان دو والدي بخصوص دختران داراي مادر بالاتر است .
Scott Huebner, Jin Liu, Wen-Li Liu, Jing Xiao,(2016), The Effect of Hope Therapy on the Life Expectancy and Self-esteem of Aboriginal Children, Personality and Individual Differences, Volume 87, December 2016, Pages 307-311.