Abstract:
پژوهش حاضر با موضوع پیشبینی سطح شادکامی بر اساس انگیزش یادگیری و ویژگیهای شخصیتی در دانشجویان دانشگاه طلوع مهر در سال 1398صورت گرفت. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و ازنظر گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی بود. کلیه دانشجویان دانشگاه طلوع مهر تشکیل میدهد که تعداد آنها با توجه به آمار اخذشده از دانشگاه حدودا 400 نفر میباشد. نمونه پژوهش حاضر با توجه به تعداد دانشجویان دانشگاه طلوع مهرو فرمول کوکران شامل 197 نفر تخمین زده شد که از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. روش جمعآوری دادههای؛ با استفاده از پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه سنجش صفات پنجگانه شخصیتی (NEO)، مقیاس انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1989) صورت گرفت. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد پرسشنامه بیش از 7/0 بدست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار پژوهش داشت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد ویژگیهای شخصیت روان رنجوری، برونگرایی و انگیزش یادگیری (انگیزش درونی و بیانگیزگی) شادکامی را پیشبینی میکنند و انگیزش درونی و بیانگیزگی شادکامی را پیشبینی میکنند؛ همچنین ویژگیهای شخصیت روان رنجوری و برونگرایی شادکامی را پیشبینی میکنند.
The purpose of this study was to predict happiness level based on learning motivation and personality traits in
students of Tolo Mehr University in 1398. The research method was descriptive-correlational based on applied
purpose and data collection. All students of Tolo Mehr University make up about 400 students according to
statistics from the university. The sample of the present study was 197 students estimated based on the number
of students in Tolo Mehr Cochran formula that were selected through random sampling. , Valerand et al. (1989)
Academic Motivation Scale. The reliability of the questionnaire was estimated to be more than 0. 7 using
Cronbach's alpha for all dimensions of the questionnaire. Data were analyzed by SPSS software using multiple
regression analysis and Pearson correlation. The results showed that neurotic personality characteristics,
extraversion and learning motivation (intrinsic motivation and motivation) predict happiness, and intrinsic
motivation and motivation predict happiness, as well as personality traits of neuroticism and extraversion
happiness. Predict.
Machine summary:
با توجه به مطالب بیان شده و همچنین کمبود پژوهش در زمینه پیشبینی سطح شادکامی بر اساس انگیزش یادگیری و ویژگی شخصیتی، سؤال اصلی پژوهش این است که آیا انگیزش یادگیری و ویژگیهای شخصیتی سطح شادکامی را در دانشجویان دانشگاه طلوع مهر پیشبینی میکنند؟ روش تحقيق طرح كلي اين پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد.
سطح معناداری آزمون صفربودن ضرایب رگرسیون روان رنجوری، برونگرایی، انگیزش درونی و بیانگیزگی کوچکتر از ۵ درصد است بنابراین فرض صفربودن ضرایب رگرسیون ویژگیهای شخصیت روان رنجوری، برونگرایی و انگیزش یادگیری (انگیزش درونی و بیانگیزگی) رد می شود و به عبارت دیگر این متغیرها شادکامی را پیشبینی میکنند.
سطح معناداری آزمون صفر بودن ضرایب رگرسیون انگیزش درونی و بیانگیزگی کوچکتر از ۵ درصد است بنابراین فرض صفربودن ضرایب رگرسیون انگیزش یادگیری (انگیزش درونی و بیانگیزگی) رد می شود و به عبارت دیگر این متغیرها شادکامی را پیشبینی میکنند.
سطح معناداری آزمون صفر بودن ضرایب رگرسیون روان رنجوری و برونگرایی، کوچکتر از ۵ درصد است بنابراین فرض صفربودن ضرایب رگرسیون ویژگیهای شخصیت روان رنجوری و برونگرایی رد می شود و به عبارت دیگر این متغیرها شادکامی را پیشبینی میکنند.
یافته های آماری نشان داد ویژگیهای شخصیت روان رنجوری، برونگرایی و انگیزش یادگیری (انگیزش درونی و بیانگیزگی) شادکامی را پیشبینی میکنند.
Predicting the Level of Happiness Based on Learning Motivation and Personality Traits in Students of Tolo Mehr University Roghayeh Mansouri M.
Sc. Student of General Psychology, Tolo Mehr University of Qom Abstract The purpose of this study was to predict happiness level based on learning motivation and personality traits in students of Tolo Mehr University in 1398.