Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش راهبردهای هیجان مدار بر یادگیری مشارکتی و شیوه حل مسئله دانش آموزان دختر
پایه هشتم منطقه یک شهر تهران در سال ۹۷-۹۶ بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه
کنترل است. انتخاب نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام شد. از بین افراد مایل به شرکت در آزمایش
۰ نفر بهصورت تصادفی انتخاب به دو دسته مساوی (۲۵ نفری) تقسیم و بهحکم قرعه یک گروه بهعنوان گروه آزمایش و گروه
دیگر بهعنوان گروه کنترل مشخص شد. متغیر مستقل (آموزش راهبردهای هیجان مدار) که به گروه آزمایش آموزش داده شد
و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای تحقیق عبارت بودند از پرسشنامه یادگیری مشارکتی و حل مسئله. بعد از
جمعآوری دادههای پژوهش, اطلاعات و نتایج بهدستآمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار
استنباطی تحلیل کوواریانس» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ضمن تائید فرضیههای تحقیق» نتایج نشان داد که آموزش
راهبردهای هیجان مدار بر یادگیری مشارکتی و حل مسئله دانشآموزان آموزشدیده موّثر بوده است (P> ۰/۰۵) و از پایداری
مناسبی در طول زمان برخوردارند.
The purpose of this research was to investigate the effect of emotion-focused strategies on cooperative learning
and problem solving method in high school girl students of the eight grade in the district one of Tehran city. This
quasi-experimental research employed a pre-test-post-test design with control group. The simple random
sampling method was done and a high school for girls was selected from Tehran district 1. At first, the
questionnaires of cooperative learning and problem solving style were implemented on the students of the eighth
grade. Students who received scores less than average-score in problem solving and cooperative learning skills
were identified and 50 of them were randomly selected and then divided into two groups (25 persons) and one
group was assigned as a test group and the other as a control group. The dependent variable (training of emotionfocused
strategies) was performed on the experimental and control groups in the pre-test and the control group
did not receive any training, then in the post-test phase, the dependent variable was applied to both groups and in
the follow-up phase, the dependent variable was performed on the experimental group. After collecting the
research data, the data and the results were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation)
and inferential statistics of covariance analysis. Confirming the research hypotheses, the results showed that the
training of emotion-focused coping strategies was effective on cooperative learning and problem-solving in
students (p<0. 05) and this effect was relatively stable through follow-up.
Machine summary:
ضمن تائید فرضیههای تحقیق، نتايج نشان داد كه آموزش راهبردهای هیجان مدار بر یادگیری مشارکتی و حل مسئله دانشآموزان آموزشدیده مؤثر بوده است (05/0p واژههاي كليدي: آموزش راهبردهای هیجان مدار، یادگیری مشارکتی، حل مسئله، دانش آموزان دختر مقدمه بهبود یادگیری و افزایش کیفیت فرایند تدریس در آموزش و پرورش نقش اساسی دارد.
بنابر انچه ذکرش آمد مسئله اصلی تحقیق حاضر این است که آیا آموزش راهبردهای هیجان مدار بر یادگیری مشارکتی و شیوه حل مسئله دانشآموزان اثر دارد؟ فرضیههای تحقیق شکل شماره 1 مدل مفهومی تحقیق حاضر را نشان میدهد.
بنابراین براساس نتایج آزمون، اثرات آموزش راهبردهای هیجان مدار بر یادگیری مشارکتی دانشآموزان آموزشدیده معنیدار بوده است (05/0< p).
نتایج تحلیل كوواریانس بین گروهی اثرات آموزش راهبردهای هیجان مدار بر شیوه حل مسئله دانشآموزان (به تصویر صفحه رجوع شود) براساس نتایج جدول 6، در حل مسئله (5/51f= 001/0= p) معنادار میباشد.
بحث و نتیجهگیری تحقیق حاضر به منظور بررسی بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای هیجان مدار بر یادگیری مشارکتی و حل مسئله در دانشآموزان متوسطه شهر تهران 1396-1397 صورت گرفته است.
بنابراین براساس نتایج آزمون، اثرات آموزش راهبردهای هیجان مدار بر شیوه حل مسئله دانشآموزان آموزشدیده معنیدار بوده است (05/0< p).
در ضمن میزان این تفاوت؛ یعنی ضريب کل تغييرات برابر 523/0 شده است يعني حدود 3/52 درصد از افزایش توانمندی در حل مسئله دانشآموزان گروه آزمایش در اثر آموزش راهبردهای هیجان مدار بوده است.
05/0 P در تحلیل و تفسیر این بخش از تحقیق نیز میتوان به این نکته مهم اشاره نمود که یکی دیگر از آثار مثبت و تأثیرگذار آموزش راهبردهای هیجان مدار، اثر آن بر روی افزایش توانایی حل مسئله در بین دانشآموزان است.