Abstract:
هدف پژوهش: بررسی نقش ماده ی درسی هدیههای آسمانی بر پیشرفت اعتقادی دانش آموزان از نظر اولیا, ومعلمان مقطع
ابتدایی و ارایه تصویری از نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران و تاثیر آن بر روی دانش آموزان دوره ابتدایی است. روش
شناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش ماده درسی هدیههای آسمان شامل ۲۰۰ نفر از معلمان و اولیاء ابتدایی شهرستان لالی
بود. نمونهگیری به صورت تصادفی طبقه بندی انجام شده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۱۰۰ تعیین گردید. ابزار
اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته ۵۰ گویه و ۵ گزینهای مقیاس لیکرت است. روایی پرسشنامه با نظر۱۰ نفر از متخصصان
و اساتید علوم تربیتی و معارف اسلامی تایید شد و نیز جهت تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که برای کل
پرسشنامه برابر ۵۲ درصد برآورد گردید تحلیل ۵ دوره ماده درسی هدیههای آسمان و نیز در بخش پیمایش با توزی
پرسشنامه نظرات مربیان و اولیاء جمع آوری و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS 11 با روشهای آمار توصیفی مانند جداول
فراوانی و درصد و همچنین آمار استنباطی شامل آزمون خی دو تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحقیق با استفاده از آزمون
خی دو نشان داد تعلیم کتاب هدیههای آسمانی باعث تاثیر بر خداشناسی,ء پیامبرشناسی، امامت. معادء قرآن شناسی, آداب و
اخلاق, آداب و احکام) آداب و مراسم اسلامی شده است.
The purpose of this study was to investigate the role of Hadiehhay Asemani on the beliefs of students in terms of
teachers and parents of elementary education and provide an illustration of the education system of the Islamic
Republic of Iran and its impact on elementary students.
The statistical population of the study, the subject matter of the Hadiehhay Asemani, was 200 teachers and
parents of Lali city. Sampling was done randomly and the sample size was determined using the Cochran
formula 100. The instrument of researcher questionnaire measuring was made with 50 items and 5 Likert scale
options. Validity of the questionnaire was confirmed by 10 experts and professors of Islamic educative and
educative science. Also, for determining the reliability used the Cronbach's alpha method, which for the total
questionnaire was estimated to be 52%. The analysis of 5 courses in the Hadiehhay Asemani and in the
navigation section with the distribution of the questionnaire of the teachers' and parents' views was collected and
then analyzed by SPSS 11 software using descriptive statistics such as frequency table and percentages as well as
inferential statistics including Chi square test. The results of this study showed that the teaching of the book of
Hadiehhay Asemani has affected theology, prophecy, Imamat, Resurrection, Quranology, customs and ethics,
rituals and ordinances.
Machine summary:
جدول 6: فراوانی مشاهده شده وقابل انتظار برای سئوال سوم پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 7: آزمون برازش نکویی خی دو برای سئوال سوم پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) باتوجه به جدول فوق وبا تاکید بر میزان خی دو بدست آمده (5/251) که در سطح 001/0 معنی دار است، می توان چنین عنوان کرد ونتیجه گرفت که از نظر معلمان واولیاء دوره ابتدایی شهرستان لالی درس هدیه های آسمان تاثیری بر اهداف آشنایی دانش آموزان با امامت وائمه معصومین (ع) داشته است.
جدول22: فراوانی مشاهده شده و قابل انتظار برای سئوال سوم پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 23: آزمون برازش نکویی خی دو برای سئوال سوم پژوش (به تصویر صفحه رجوع شود) باتوجه به جدول فوق وبا تاکید بر میزان خی دو بدست آمده (2/229) که در سطح 001/0 معنی دار است، می توان چنین عنوان کرد ونتیجه گرفت که از نظر معلمان واولیاء دوره ابتدایی شهرستان لالی درس هدیه های آسمان تاثیری بر اهداف آشنایی دانش آموزان با امامت وائمه معصومین (ع) داشته است.
جدول 30: فراوانی مشاهده شده وقابل انتظار برای سئوال هفتم پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 31: آزمون برازش نکویی خی دو برای سئوال هفتم پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) باتوجه به جدول فوق وبا تاکید بر میزان خی دو بدست آمده (5/251) که در سطح 001/0 معنی دار است، می توان چنین عنوان کرد ونتیجه گرفت که از نظر معلمان واولیاء دوره ابتدایی شهرستان لالی برنامه درسی هدیه های آسمان تاثیری بر آشنایی با احکام اسلامی در دوره ابتدایی داشته است.