Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی پنهان بر احساس تعلق به مدرسهء نگرش به علم. خودکارآمدی تحصیلی و
رفتارهای خودناتوانساز تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش
حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه تبادکان مشهد در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ به تعداد ۵۴۲۴
نفر دختر میباشند. حجم نمونه ۳۸۲ نفر از ایندانشآموزان بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخابوبه
پرسشنامههای برنامه درسی پنهان ایمانی و همکاران (۱۳۹۴)، احساس ا تعلق به مدرسه توسط بری، بتی و وات (۲۰۰۴).
نگرش به علم سیمپسون و تروست (۱۹۸۲)، خودکارآمدی تحصیلی جینگز ومورگان (۱۹۹۹) و رفتارهای خودناتوان ساز
تحصیلی جونز و رودوالت (۱۹۸۲) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل
رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین برنامه درسی پنهان با احساس تعلق به مدرسه, نگرش به علم.
خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (P> ۰/۰۱) بین برنامه درسی پنهان با رفتارهای خودناتوان ساز
تحصیلی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (P> ۰/۰۱). نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز آشکار کرد که ۲/۵۷ / درصد
از واریانس احساس تعلق به مدرسه, ۱/۳۸ / درصد از واریانس نگرش به علمء ۱/۵۰ / درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی
و ۸/۶۶ / درصد از واریانس رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی بهوسیله برنامه درسی پنهان تبیین میشود. یافتههای این
پژوهش نشان میدهد که برنامه درسی پنهان سهم معنادار در پیشبینی کارکردهای تحصیلی دانشآموزان دارند.
The purpose of this study was to role hidden curriculum on sense of belonging to school, attitude toward science,
academic self-efficacy and self-handicapping behaviors of students. The descriptive- correlation method was
used. The statistical population consists of all the female students’ high school east of city in year academic
2017-2018 to 82099 female students. According toCochran formula, 382 female students were selected as
samples. Multistage sampling method was used in this research and they were asked to fill in the hidden
curriculum scale of Imani and et al (2015), sense of connectedness with school of Brew, Beatty and Watt (2004),
Simpson-Troost Attitude Questionnaire (1982), academic self-efficacy questionnaire of Jinks& Morgan (1999)
and self-handicapping scale of Jones and Rhodewalt (1982). The data were analyzed by tests of Pearson
correlation and multivariate regression. Findings showed that there was positive and significant correlation
hidden curriculum with sense of belonging to school, attitude toward science and academic self-efficacy
(P<0.001). There was negative and significant correlation hidden curriculum with self-handicapping behaviors of
students (P<001). Regression analyses also revealed that 2.57 of variance of sense of belonging to school, 1.38
of variance of attitude toward science, 1.50 of ariance of academic self-efficacy and 8.66 of variance of selfhandicapping
behaviors was explained by hidden curriculum. This study confirmed the significant contribution
of hidden curriculum on academic functions.
Machine summary:
حجم نمونه382 نفر از ایندانشآموزان بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخابوبه پرسشنامههای برنامه درسی پنهان ایمانی و همکاران (1394)، احساس ا تعلق به مدرسه توسط بری، بتی و وات (2004)، نگرش به علم سیمپسون و تروست (1982)، خودکارآمدی تحصیلی جینگز ومورگان (1999) و رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی جونز و رودوالت (1982) پاسخ دادند.
لذا سوال پژوهش این است که آیا برنامه درسی پنهان میتواند احساس تعلق به مدرسه، نگرش به علم، خودکارآمدی تحصیلی و رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کند؟ روش پژوهش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است.
همچنین براي بررسي همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضرایب الفای کرونباخ برای بعد شناختی 73/0، بعد عاطفی 81/0، بعد روانی-حرکتی 83/0 و کل پرسشنامه 91/0 به دست آمده است که نشان دهنده پایایی مطلوب پرسشنامه برنامه درسی پنهان است (ایمانی، یعقوبی، یوسف زاده، ویسی کهره و محققی، 1394).
بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی پنهان بر احساس تعلق به مدرسه، نگرش به علم، خودکارآمدی تحصیلی و رفتارهای خودناتوانساز تحصیلی دانشآموزان بود.
The role of perceived autonomy support in predicting university students’ academic success mediated by academic self-efficacy and school engagement.
Multistage sampling method was used in this research and they were asked to fill in the hidden curriculum scale of Imani and et al (2015), sense of connectedness with school of Brew, Beatty and Watt (2004), Simpson-Troost Attitude Questionnaire (1982), academic self-efficacy questionnaire of Jinks& Morgan (1999) and self-handicapping scale of Jones and Rhodewalt (1982).