Abstract:
در این مقاله به بررسی اخلاق معلمان پرداخته شده است زیرا در مدارس علاوه بر آموزش، پرورش نیز صورت میگیرد. یکی از ابعاد پرورش اخلاق است و برای اخلاقمند بار آوردن دانش آموزان که سرمایههای انسانی نسل آینده هستند، وجود معلمان اخلاق مدار لازم و ضروری است. روش تحقیق در این پژوهش به صورت کتاب خانهای و با بررسی مطالب و تحقیقات پیشین صورت گرفته است. اصول اخلاقی معلم عبارتند از: توانمندسازی دانش پژوه، ارتباط بیطرفانه با دانش پژوه، راز داری، احترام به موسسه، تسلط به محتوا، ارزشیابی معتبر دانش پژوهان، تسلط به امور آموزش. از آنجا که دانش آموزان از معلمان الگو گرفته و در مدارس فقط آموزش صورت نمیگیرد، بنابراین وجود معلمانی که از نظر اخلاق و رفتار توانمند و درست باشند لازم است. معلم اخلاق مند ضمن اینکه خودش از اخلاق برخوردار است، میتواند اخلاق را به دانش آموزان خود آموزش دهد.
This paper examines the ethics of teachers, because in schools there is education in addition to education. One of
the dimensions of moral education is the ethical education of teachers necessary for the ethical transfer of
students, which are the human capital of the next generation. The research method in this study was carried out
in the form of a book and reviewed by previous studies. Teacher's ethical principles are: empowerment of
scholars, impartial communication with scholars, secrecy, respect for the institution, content mastery, valid
evaluation of scholars, and mastery of educational affairs. Since students are modeled from teachers and schools
are not just training, so there is a need for teachers who are capable of morality and behavior. The ethical
teacher, while having self-immateriality, can teach morality to his students.
Machine summary:
اخلاق حرفه ای معلم بلال مرادویسی دانشجوی رشته علوم تربیتی تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مدرس سنندج، کردستان، ايران چکیده در این مقاله به بررسی اخلاق معلمان پرداخته شده است زیرا در مدارس علاوه بر آموزش، پرورش نیز صورت می گیرد.
از آنجا که دانش آموزان از معلمان الگو گرفته و در مدارس فقط آموزش صورت نمی گیرد، بنابراین وجود معلمانی که از نظر اخلاق و رفتار توانمند و درست باشند لازم است.
این مسئله آنقدر حائز اهمیت است که امروزه اکثر موسسات صنعتی و بازرگانی در زمینه های اخلاق حرفه ای به دانش جویان خود آموزش های لازم را ارائه می دهند (سرمدی و شالباف، 1386) گاهی اخلاق به معنای خلق و خوی، رفتار عادت شده و مزاج به کار می رود.
(داودی، 1389) رفتار های اخلاقی در آموزش و پرورش، اصول اخلاق حرفه ای معلمان به نقل از بشیری و همکاران(1398): مدارس به عنوان اصلی ترین نهاد توسعه دهنده منابع انسانی تخصصی در مسیر دستیابی به توسعه پایدار مبتنی بر ملاحظات جهانی شدن، نقش حساسی را برعهده دارد.
آموزش به صورت گروهی، تشویق و تنبیه، تکرار و تمرین، بازی، ریاضت و تهذیب نفس، ابراز محبت بحث و نتيجهگيري از آنجا که دانش آموزان از معلمان الگو گرفته و در مدارس فقط آموزش صورت نمی گیرد، بنابراین وجود معلمانی که از نظر اخلاق و رفتار توانمند و درست باشند لازم است.