Abstract:
تعلیم و تربیت و معضلات و مشکلات مربوط به آن یکی از بحثانگیزترین مسایل در جوامع مختلف بوده و هست. دلایل این اهمیت را نیز میتوان به نکاتی چون لزوم تعلیم و تربیت صحیح نسل آتی، حساسیت و شکنندگی کودکان، نوجوانان و جوانان در تعامل مسایل مختلف دانست. دانش آموزان مهمترین و حساسترین عناصر در نظام آموزشوپرورش و سرمایههای ملی این مرزوبوم به شمار میآیند. مدرسه نیز بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای رسمی و آموزشی کشور که همه کودکان با رسیدن به سن تحصیل وارد آن میشوند موظف است تا با تمهیدات لازم و مفید، با بالا بردن سطح دانش و آگاهی دانش آموزان، آنها را در برابر رفتارهای پرخطر و ناسالم اجتماعی محفوظ و مصون نگاه دارد. آموزش مهارتهای زندگی میتواند گام بسیار مهمی در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی باشد. اگر امروزه در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی اقدامات لازم را انجام ندهیم بیشک سرمایههای مادی، معنوی، انسانی و اجتماعی ارزشمندی را که همان فرزندانمان هستند از دست خواهیم داد. در این مقاله به نحوه آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی پرداخته شده است.
Machine summary:
آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مهدی عامری ، مجتبی دهدار *، محمد امیریان تاریخ دریافت: 20/04/99 تاریخ پذیرش: 24/05/99 کد مقاله: 31180 چکـیده تعليم و تربيت و معضلات و مشكلات مربوط به آن يكي از بحثانگیزترین مسائل در جوامع مختلف بوده و هست.
در اين پژوهش به نقش آموزشوپرورش و آموزش مهارتهای زندگی در پیشگیری ازآسیبهای اجتماعی پرداخته شده است.
برنامه هاي نوين بهداشت روان و مداخلات پيشگيرانه مدرسه محور به نتايج متنوعي از قبيل افزايش حضور در مدرسه، بهبود عملكرد تحصيلي، كاهش ترك تحصيل و كاهش رفتارهاي ضد اجتماعي ومصرف دارو، الكل و مواد منجرمیشوند (باقري، 1391) در واقع مي توان چنين استنباط نمود كه ريشه اغلب آسيب پذيريهاي اجتماعي دانش آموزان را بايد در عدم آشنايي كافي آنها با مهارتهاي اجتماعي دانست؛ به طوري كه نقطه كوري در رشد شخصيت دلخواه و اجتماعي جوانان وجود دارد و آن اين است كه متاسفانه جوانان امروز خود را نشناخته اند و به توان و قدرت فراوان خود باور ندارند، به علاوه از شرايط و موقعيت اجتماعي خود آگاهي ندارند.
توجه به مهارتهاي زندگی در برنامه ريزي درسي، مهارت تصمیم گیری، حل مسأله، تفکر خالق، تفکر انتقادی، توانایی برقراری ارتباط مؤثر، ایجاد و حفظ روابط بین فردی، خودآگاهی، همدلی، مقابله با هیجا نها و مقابله با تنش جزو مواردي هستند كه بايد به دانش آموزان آموزش داده شوند (نوابی نژاد، ١٣٨٣).
ﺑـﺎ آﮔـﺎﻫﻰ ﻛـﺎﻓﻰ از ﻣﻬـﺎرتﻫـﺎى زﻧـﺪﮔﻰ و درﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻪﻛﺎر ﺑﺮدن آنﻫﺎ در زﻧﺪﮔﻰ روزﻣﺮه اﻓﺮاد ﻗﺎدر ﻣﻰﺷـــﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺗﻌﺎرضﻫﺎى ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺳـــﺎزﻧﺪه اى ﺣﻞ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ و ﺑﺮ ﻫﻴﺠﺎﻧﺎت ﻣﻨﻔﻰ و اﺳــﺘﺮس ﻏﻠﺒﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺑﻬﺪاﺷــﺖ رواﻧﻰ ﺑﻬﺘﺮ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد.