Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی مسائلی است که یادگیری شیمی را برای یادگیرنده دشوار کرده است. در این مقاله یافتههای حاصل از تحقیق پژوهشگران در چند دهه گذشته مورد بررسی قرار گرفته تا با تجزیه و تحلیل آنها یک جمع بندی کلی در مورد مشکلات یادگیری شیمی انجام شود و با ارائه پیشنهاداتی این مشکلات تا حد امکان کاهش داده شود. در این پژوهش به جای روشهای تحقیق کمی از روش تحقیق کیفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش در چهار دستهی کلی محتوای برنامه درسی، زبان و ارتباطات، شکلگیری مفاهیم و انگیزه بیان شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بیشتر مشکلات مربوط به زبان تخصصی شیمی، محتوای مورد استفاده و ماهیت مفهومی ریاضی و انتزاعی است. برای کاهش مشکلات یادگیری باید در انتخاب محتوا دقت شود، زیرا انتخاب محتوا نخستین مرحله برای رسیدن به هدف یعنی یادگیری مطلوب است. همچنین باید در فرایند آموزش دانستههای قبلی دانشآموزان در نظر گرفته شود زیرا ممکن است یادگیرنده، اطلاعات پیش نیاز کافی در مورد مبحث مورد نظر نداشته باشد. برای ایجاد انگیزه برای یادگیری بهتر است تا خود یادگیرنده با مسائل درگیر شود تا یادگیری برای او آسان شود.
The purpose of this study is to investigate issues that have made the learning process difficult for learners to complete. In this article, the findings of the researchers in the past few decades have been examined to reach a general overview about chemistry learning obstacles and also to reduce these very problems to the lowest possible extent by providing some suggestions. Qualitative research method has been used instead of quantitative method. This research's findings are expressed in four general categories: curriculum content, language and communication, concept formation, and motivation. Results illustrate that problems are related to the specialized language of chemistry, the amount of content, abstract and mathematical nature of the aforementioned subject. In order to reduce learning's difficulties, one must be careful about choosing the content to teach because selection of the content is the first step to achieve the desired goal of learning. Student's previous knowledge about a subject is crucial because that can ease the path of reaching the final destination of the desired learning (the learner may not have sufficient prerequisite information on the topic). It is also better to motivate a learner to engage with another in order to make the process of learning easier for all.
Machine summary:
1 Driver and Easley 2 Palmer 3 Ilhan 4 Shamsuddin 5 Taber and Watts مشکلات دانش آموزان در علوم به اين دليل است که درکي که آن ها قبل از تدريس از علوم دارند در نظر گرفته نميشود و بنابراين موانع ارتباطي بين معلم و يادگيرنده نميتواند بر آن غلبه کند (هانت و مينسترل ١، ١٩٩٧) همچنين تحقيقات نشان داده است که بسياري از دانش آموزان به درستي مفاهيم پايه شيمي را درک نميکنند (کاميسا و نور٢، ٢٠١٣، ص .
دانش شيميايي در سه سطح آموخته ميشود: ١- زيرميکروسکوپي ٢- ماکروسکوپي ٣- سطح نمادين (شکل ١) و ارتباط بين اين سطوح بايد به صراحت آموزش داده شود همچنين تعامل و تمايز بين آن ها از مهمترين ويژگيهاي يادگيري شيمي و براي دست يابي به درک مفاهيم شيميايي است .
علاوه بر اين ، مطالعات مختلف 1 Abraham 2 Nakhleh 3 Ausubel 4 Anderson 5 Stavy 6 Gabel and Bunce حاکي از آن است که مشکلات دانش آموزان در يادگيري مفاهيم علمي ممکن است به دليل عدم آگاهي معلمان نسبت به درک قبلي دانش آموزان از مفاهيم باشد (مک درموت ١، ١٩٨٤، ص .
فرايند يادگيري شيمي 1 McDermott 2 Bodner 3 Ebenezer 4 Duschl and Osborne 5 Fensaham and George 6 Kellett and Johnstone 7 Kempa and Nicholls شامل تغيير يا اصلاح ايده هاي قبلي است و اين يک روند طبيعي است .
The Effect of Context-Based Chemistry Learning on Student Achievement and Attitude, American Journal of Educational Research, 6, 836-839.