Abstract:
هدف
از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش سطح سلامت روان معلمین خانم دوره ابتدایی است.
روش
این پژوهش در زمره پژوهش های نیمه آزمایشی قرار دارد، به همین جهت دو گروه از معلمین خانم دوره ابتدایی به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه دوازده نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکت کنندگان در پژوهش در دو مرحله قبل و بعد از اجرای مهارت های زندگی پرسشنامه سلامت روان را تکمیل کردند، گروه آزمایش به مدت ۲۴ ساعت تحت آموزش چهار مهارت ازمهارتهای زندگی شامل (کنترل خشم، مدیریت اضطراب و استرس، کنترل هیجانها، ومهارت جرات ورزی) قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها هم از نرم افزار spss و آزمون آماری کوواریانس استفاده شد.
یافته ها
تحلیل داده ها نشان دهنده این بود که آموزش مهارت های زندگی به معلمین می تواند باعث افزایش سطح سلامت روان معلمین شود و میتوان از آموزش مهارت ها برای افزایش سطح سلامت روان افراد استفاده کرد.
نتیجه گیری
آموزش مهارت های زندگی بر ارتقاء سطح سلامت روان معلمین موثر است.
Machine summary:
از دیگر مهارت های موثر در افزایش میزان سلامت روان، مهارت مدیریت استرس است، همانطور که می دانیم وجود استرس دائم برای افراد می تواند باعث ایجاد فرسودگی روانی برای فرد شده و خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را در افراد افزایش دهد و حتی گاهی منجر به اقدام خودکشی برای رهایی از این استرس شود در همین مورد پژوهش کیلات و همکاران ( 2015) نشان داده مهارت کنترل استرس می تواند افسردگی و خطر اقدام به خودکشی را کاهش دهد(کیلات و همکاران، 2015).
در پایان هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر افزایش میزان سلامت روان معلمین دوره ابتدایی بود.
com Habibi Zahra, Tourani Somayeh, Sadeghi Hasan, Abolghasemi Abbass , (2013), Effectiveness of Stress Management Skill Training on the Depression, Anxiety and Stress Levels in Drug Addicts after Drug Withdrawal.
(2015) The Effect of Life Skills Training on the Mental Health and Level of Resilience among Teachers of Normal Students and Teachers of Exceptional Students in Zahedan.
Increasing mental health of university students through Life Skills Training (LST).
Efficacy of Life Skills Training on Increase of Mental Health and Self Esteem of the Students.
Taghavi, Taraneh & Aghajani, Mohammad & Baheiraei, Azam & S Neiestanak, N.