Abstract:
هدف این پژوهش تعیین نقش عوامل مصونیت فرهنگی در بهبود اجرای برنامههای تحول نظام اداری میباشد. روش تحقیق، بر اساس نتیجه، کاربردی و از نوع پیمایشی است. جمعآوری اطلاعات بهصورت مطالعه کتابخانهای و پرسشنامه است. برای گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای استاندارد تحول اداری، دولت الکترونیک، فرهنگسازمانی و صیانت فرهنگی که در سازمان اداری و استخدامی کشور تدوین شده است، استفاده شد. جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان متخصص در اجرای برنامههای تحول نظام اداری به تعداد 503 نفرکه با نمونهگیری طبقهای به تعداد 220 نفر انتخاب شدهاند. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوا و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ (α=0.87) استفاده و مورد تائید قرار گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق تحلیل معادلات ساختاری انجام گردید. بر اساس یافتهها، مقدار ضریب مسیر برنامههای تحول نظام اداری (-1>β<+1) نشان داد که روابط بین همه برنامهها با مصونیت فرهنگی برقرار است و با ضریب تعیین مشخص شد، مصونیت فرهنگی به ترتیب بر برنامههای توسعه فرهنگسازمانی (86/0=R2)، نظارت و ارزیابی(86/0=R2)، صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری (85/0=R2)، فناوریهای مدیریتی (79/0=R2)، مدیریت سرمایه انسانی (55/0=R2)، خدمات عمومی در فضای رقابتی (48/0=R2)، توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری (41/0=R2) و مهندسی نقش و ساختار دولت (37/0=R2) تأثیر معنیداری دارد. اعتبار مدل نیز با (89/0=R2) مورد تائید و با تکنیک بوت استرپ نیز همه فرضیههای پژوهش (P value< 0.05) مورد تائید قرار گرفته شد. ضریب همبستگی بالا نیز در برنامههای فناوریهای مدیریتی (r=0.75)، توسعه فرهنگسازمانی (r=0.79) و نظارت و ارزیابی (r=0.83) با مصونیت فرهنگی را نشان داد. نتیجه بر این شد که مصونیت فرهنگی نقش مؤثری بر تمامی برنامههای تحول نظام اداری داشته و تأکید بیشتری بر بهبود برنامههای نظارت و ارزیابی، توسعه فرهنگسازمانی و فناوریهای مدیریتی داشته است.
The aim of this study was to determine the role of cultural immunity factors in improving the implementation of administrative system transformation programs. The research method is applied based on the results and survey type. Data were collected through library study and questionnaire. For data collection, standard questionnaires of administrative transformation, e-government, organizational culture and cultural status developed in administrative and employment organization of Iran were used. The statistical population included managers and experts specializing in implementing administrative system transformation programs (503 persons) who were selected by stratified sampling (220 persons). Content validity and Cronbach's alpha coefficient (α=0.87) were used for validity of the questionnaire and confirmed for reliability. Data analysis was done through structural equation analysis. Based on the findings, the path coefficient of the administrative system transformation programs (β-1) showed that the relationship between all programs is established with cultural immunity and with the coefficient of determination, cultural immunity on organizational culture development programs (R2=0.86), supervision and evaluation (R2=0.86), protection of people's rights and administrative health, respectively. R2=0.85), management technologies (R2=0.79), human capital management (R2=0.55), public services in competitive space (R2=0.48), e-government development and administrative intelligence (R2=0.41) and role engineering and government structure (R2=0.37) had significant effects. The validity of the model was confirmed by R2=0.89 and all research hypotheses (P value<0.05) were confirmed by Bootstep technique. High correlation coefficient showed cultural immunity in management technologies programs (r=0.75), organizational culture development (r=0.79) and supervision and evaluation (r=0.83). The result was that cultural immunity has an effective role on all administrative system transformation programs and has more emphasis on improving monitoring and evaluation programs, developing organizational culture and management technologies.
Machine summary:
٣. مدل مفهومي با توجه به با توجه به مباحث فوق ، مدلي مفهومي پيشنهادي، بر اساس بيانات رهبري و تحليل محتوا از موضوعات مرتبط با مصـونيت فرهنگـي و هشـت برنامـه تحـول نظـام اداري اسـت کـه از الگوهايي درزمينه ي فرهنگ سازماني و تحول اداري با ديدگاه هاي مختلف ، الهام گرفته است : 181 ارزشهاي فردي ارزشهاي اجتماعي ارزشهاي سازماني مهندسي نقش و ساختار ارزشهاي اخلاقي دولت ارزشهاي معنوي ارزشها ارزشهاي فرهنگي ارزشهاي حمايتي توسعه دولت الکترونيک و ارزشهاي زيبايي هوشمندسازي اداري اعتقادات خدمات عمومي در فضاي تعهد سازماني رقابتي تصميم گيري پاسخگويي هنجارها تضاد مديريت سرمايه انساني مشارکت اعتماد عمومي فناوريهاي مديريتي زبان تکنولوژي مراسم و تشريفات توسعه فرهنگ سازماني استانداردها مصنوعات سيستمهاي سازماني تشويق و پاداش صيانت از حقوق مردم و سلامت اداري نظارت و ارزيابي موضوعات اجتماعي موضوعات سياسي تطبيق موضوعات موضوعات اقتصادي شکل ٢.
نتايج معادلات ساختاري متغير متغيرهاي مستقل Bet t Sig R2 وضعيت فرضيه جهت رابطه وابسته a مهندسي نقش و ٠,٣١ ١,٩٨ ٠,٠٢ تأييد مستقيم ساختار دولت توسعه دولت الکترونيک و ٠,٢٩ ٢,٥٥ ٠,٠٠ تأييد مستقيم هوشمندسازي اداري خدمات عمومي در ٠,٣٨ ٢,٥٣ ٠,٠٠ تأييد مستقيم فضاي رقابتي مديريت سرمايه ٠,٣٦ ١,٩٧ ٠,٠٠ ٠/٨٩ تأييد مستقيم انساني فناوري هاي مديريتي ٠,٧٨ ١,٩٩ ٠,٠٠ تأييد مستقيم توسعه ٠,٨٦ ٣,٤٦ ٠,٠٠ تأييد مستقيم فرهنگ سازماني صيانت از حقوق مردم و سلامت ٠,٨٤ ٣,٠٩ ٠,٠٠ تأييد مستقيم اداري نظارت و ارزيابي ٠,٨٠ ٢,٧٨ ٠,٠٠ تأييد مستقيم مطابق با جدول فوق ، ضريب تعيـين بـراي متغيـرهـاي مسـتقل برابـر (٠٨٩=R٢) شـده اسـت ؛ بنابراين برنامه هاي تحول نظام اداري روي هم رفته (٠,٨٩) توانسته اند بر مصونيت فرهنگي تأثيرگذار باشند.