Abstract:
هدف از ارائه این پژوهش، بررسی یکی از رویکردهای پژوهش کیفی به نام نظریه مفهومسازی
بنیادی میباشد. هنگامی به سراغ استفاده از نظریهپردازی دادهبنیاد میروید که نیازمند یک نظریه
یا تبیین کلی )اجمالی( از یک فرآیند هستید. از آنجا که این نظریه، در دادهها بنیان دارد، نسبت به
نظریهای که از مجموعه نظریههای موجود اقتباس شده و تطبیق داده میشود، تبیین بهتری ارائه
میدهد. مطالعات متعددی برای توسعه نظریههای علوم ورزشی از مطالعات موردی وجود دارد.
تئوری مبتنیبر گرنددتئوری مجموعهای از روشهای متمایز برای توسعه چنین نظریههایی را فراهم
می کند و هنگام مطالعه علوم ورزشی بسیار مناسب است. در حقیقت، در بسیاری از گرایشهای
رشتههای تربیت بدنی، روش تحقیق کیفی مرسوم شده است. بااینحال، محققان علوم ورزشی
توجه نسبتا کمی داشتهاند. بهنظر میرسد که گرنددتئوری همچنین یک سوءتفاهم بزرگ را ایجاد
کرده است که این موضوع محقق جدید را به سمت گرنددتئوری منتهی میکند
Machine summary:
براي پژوهش به کار ميرود، تحليل استقرايي داده ها با رويکردي پايين به بالا و رفت و برگشتي صورت ميپذيرد، تمرکز بر نگاه ها، معاني و ديدگاه هاي ذهني مشارکت کنندگان است ، طرحي به صورت رويشي است ، بدان معنيکه پرسش ها، اشکال گردآوري داده و حتي افراد مورد مطالعه ميتواند در خلال مطالعه تغيير نمايد (به جاي طراحي مشخص از پيش تعريف شده ) و تفسير کل گرايانه از مسئله يا موضوع موردبحث مطرح است (کرسول ، ١٣٩١).
همان گونه که چارمز متذکر ميشود، نظريه پردازي داده بنياد در دهۀ ١٩٦٧، مقابل نگاه مسلطي که قائل بود مطالعات کمي ، تنها شکل پژوهش علمي نظام مند است ، ايستاد و در خط مقدم انقلاب کيفي و نقطه اي بحراني در تاريخ علوم انجام وظيفه کرد و شايد اگر قابليت هاي اين روش نبود، امروزه نميتوانستيم شاهد بالندگي و شکوفايي پژوهش کيفي باشيم .
وي همچنين با آوردن نمونه هايي از کتاب کشف نظريه داده بنياد ثابت ميکند که گليزر و استراوس صرفا تحت تأثير مکاتب نسبتا متعارض حاکم بر اين دو دانشگاه نبوده اند، بلکه سعي کرده اند با نقد آن ها و به کارگيري قوت و رفع نقص هريک ، روش شناسي قدرتمندتري را ارائه کنند (سلدن ٢٠٠٥).
در ادامه طبق روش نظريه پردازي داده بنياد و از طريق فرايند کدگذاري باز، نشانه هاي متعدد مؤثر در مديريت داوطلبي ورزش ايران شناسايي گرديدند و اين نشانه هـا در ٦ مقوله جايابي شدند که شـامل عوامـل مـديريتي، سـاختاري، فرهنگـي - اجتمـاعي،اقتصادي، نوع رويداد و نوع داوطلبان ميباشند.
در بيست سال گذشته ، در تحقيقات مختلف معيارهاي متفاوتي براي ارزيابي پژوهش هاي کيفي از جمله تحقيقات مبتني بر روش نظريه پردازي زمينه بنيان ارائه شده است .