Abstract:
ای. ال. داکتارو خالق رمانهایی است که با نوسان میانِ تاریخ و داستان، پرسشهای بنیادینی در بابِ تاریخ و معنای آن مطرح میکنند. چون او در سنتِ تاریخمحورِ یهودی بالیده، تفسیرِ دیدگاهِ تاریخیاش اهمیت فراوانی در درک آثارش دارد و در میان رمانهایش، کتاب دانیال که صریحاً به مسئلۀ تاریخ میپردازد، بیش از همه میتواند در شناختِ فلسفۀ تاریخِ او یاریمان کند. در این مقاله با تکیه بر آرای میرچا الیاده و تفحص در میراثِ فکریِ پیامبرانِ بنیاسرائیل میکوشیم تا بینش تاریخیِ دانیال، قهرمان داستان، را تحلیل کنیم. با اقتباس از نظریۀ الیاده نشان میدهیم که خوانش نوینِ دانیال از سنتِ فکریِ انبیا، از رابطۀ دیالکتیکِ میانِ اندیشۀ تاریخمندِ نبوی و گسستگیِ تاریخیِ دیزنیلند، که موضوعِ بخشِ پایانیِ رمان است، زاده میشود و راهِ حلِ دانیال برای نجات از بیمعنایی، گفتمانِ تاریخیی است که نه بر چرخۀ تکرار الگوها و نه بر توالیِ رویدادهای بیمعنایِ تاریخِ ناقدسی، بلکه بر گسیختگی و عدمِ انسجامِ پاستیش استوار شده است.
E. L. Doctorow is the author of novels which vacillate between history and fiction, thus posing fundamental questions about history. Since he has flourished in the history-oriented Jewish tradition, interpreting his historical vision has great significance in understanding his works, among which, The Book of Daniel specifically addresses history and historiography, so it is best suited for helping us in investigating his philosophy of history. In this essay, we attempt to analyze the historical vision of Daniel, the novel’s protagonist, by recourse to Mircea Eliade’s theory and the intellectual legacy of the Hebrew prophets. Based on Eliade's ideas, we demonstrate that Daniel's new reading of the prophets' school is born out of the dialectic relationship between the historically conscious thought of the prophets and the historical discontinuity of Disneyland, the subject of the novel’s last section. To escape meaninglessness, Daniel proposes a historical discourse which relies neither on the cycle of archetypes nor the sequence of the meaningless events of profane history, but on the discontinuity and incoherence of pastiche.
Machine summary:
با اقتباس از نظريۀ الياده نشان مي دهيم که خوانش نوين دانيال از سنت فکري انبيا، از رابطۀ ديالکتيک ميان انديشۀ تاريخ مند نبوي و گسستگي تاريخي ديزني لند، که موضوع بخش پاياني رمان است ، زاده مي شود و راه حل دانيال براي نجات از بي معنايي ، گفتمان تاريخيي است که نه بر چرخۀ تکرار الگوها و نه بر توالي رويدادهاي بي معناي تاريخ ناقدسي ، بلکه بر گسيختگي و عدم انسجام پاستيش استوار شده است .
٣- چهارچوب نظري آرا و نظريات ميرچا الياده ، اسطوره شناس و دين پژوه پرآوازة رومانيايي قرن بيستم ، در حوزة مطالعات اديان معتبر و شناخته شده است (الياده ، ٢٠٠٤، ١٣)، اما از دستاوردهاي نظري او کمتر در مطالعات ادبي استفاده شده ؛ با اين حال ، تحليل جامع او از تجليات امر قدسي و درک از مفهوم تاريخ در جوامع گوناگون بشري در رساله در تاريخ اديان (١٣٨٩) و چشم اندازهاي اسطوره (١٣٨٦) و تبيين گذار از بينش اسطوره اي به تاريخي در کيهان و تاريخ (١٩٥٩) که با عنوان فرعي اسطورة بازگشت جاودانه (١٣٨٤) به فارسي ترجمه شده ، بنياني نظري به دست مي دهد که براي تفسير رمان هاي تاريخ محور داکتارو بسيار سودمند است .
اما در تحول بعدي که در انديشۀ مغرب زمين رخ داد، از اين بينش تاريخي پيامبران بني اسرائيل تقدس زدايي شد و تاريخ ناسوتي و ناقدسي جاي تاريخ الهي را گرفت ؛ يعني نگرش تاريخي و غيراسطوره اي انبيا يک گام جلوتر رفت و ارادة خداوند از رخدادهاي تاريخي گرفته شد و تاريخ زنجيره اي از وقايع دانسته شد که نه تنها الگويي ازلي ندارند (چنان که انسان ابتدايي گمان مي کرد)، بلکه هيچ مشيت قدسي و ملکوتي هم آن را هدايت نمي کند.