Abstract:
استفاده از شبکه اجتماعی به عنوان یک ابزار ارتباطی، در بین بخش مختلف جامعه در حوزه های مختلف
پذیرفته شده است، بنابراین ورود آن به بخش آموزش نیز یک امری طبیعی و حتمی است. هدف اصلی این
تحقیق تبیین نقش بهره گیری از شبکه اجتماعی شاد بر یادگیری و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان
است. روش تحقیق این پژوهش از نوع طرح تجربی پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بوده
است. در واقع می توان بیان داشت که از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت جزء تحقیقهای نیمه
آزمایشی بوده است. جامعه تحقیق، دانش آموزان دوره دوم متوسطه در دبیرستان شهید بهشتی شهر مشهد
بوده است. در این تحقیق دو گروه آزمایش و کنترل با فراوانی ١٥ نفر به صورت کاملا تصادفی انتخاب
شده بودند. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج به دست
آمده نشان داد که استفاده از شبکه اجتماعی شاد بر یادگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان
تاثیر مستقیم و مثبت دارد.
Machine summary:
در واقع استفاده از شبکه هاي اجتماعي منجر به آن شده است که دانش اموزان بهتر بتواند با رويکردهاي مختلف آموزشي آشنا شوند و به واسطه دسترسي به منابع آموزشي مختلف ميتوانند خلاءهاي آموزشي خود را پوشش دهند و اين امر نقش کليدي مي تواند در بهبود و تقويت عملکرد تحصيلي دانش آموزان داشته باشد (سانثانام و همکاران ،٥ ٢٠٠٨: کارپينسکي و همکاران ،٦ ٢٠١٣).
در اين تحقيق هدف اصلي بهره گيري از شبکه اجتماعي شاد در بهبود يادگيري و عملکرد تحصيلي دانش آموزان بوده است .
Using Online Social Networking : Students ’ Purposes of Facebook Usage at the University of Turkey, Journal of Technology Research, 3, 1.
Teaching In Higher Education: Can Social Media Enhance The Learning Experience In: 6th Annual University of Glasgow Learning and Teaching Conference, 14(2): 41-44 __Hrastinski, S.
__Kumar , V, Nanda , P (2019) ” Social Media in Higher Education: A Framework for Continuous Engagement" International Journal of Information and Communication Technology, 15(1) : 14-33 __Lee, A.
Transformative higher education teaching and learning: Using social media in a team-based learning environment.
__Sarwar, B, Zulfiqar , S, Aziz , S (2018) " Usage of Social Media Tools for Collaborative Learning: The Effect on Learning Success With the Moderating Role of Cyberbullying" Journal of Educational computing Research, 5(2): 4169 __Santhanam, R.
Social media and higher education: Introversion and collaborative learning from the student's perspective.
International Journal of Social Media and Interactive Learning Environments, 1(1), 59e73 __Yu, A.