Abstract:
شناخت علوم بلاغی در درک لطائف و دقائق قرآن نقش مهمی دارند. یکی از زیرشاخه های علم معانی بحث «ایجاز، اطناب و مساوات» است که از دیرباز مورد توجه علمای بلاغت بوده است، به گونهای که برخی از علمای اهل فن، بلاغت را به این بحث محدود و منحصر کرده اند. از این رو در بر شمردن گونه های ایجاز، اطناب و مساوات نظریات گوناگونی ارائه شده است و این ویژگی در تعریف اطناب و برشمردن گونه های آن نمود بیشتری دارد. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی پس از مراجعه به کتب متعدد و دست اول بلاغت، تعریف کاملی از اطناب و گونه های آن ارائه نموده و شواهد کاملی از موارد اطناب در ثلث آخر قرآن کریم را استخراج کرده است تا در نتیجه بسترمناسبی برای توانمند ساختن مخاطب در به کارگیری عملی و آسان اطناب در این بخش از قرآن و کاربرد آن در جای مناسب خود فراهم گردد.
Recognizing the rhetoric sciences plays an important role in understanding facetiae and minutes of the Qurchr('39')an. One of the subdirectories of the semantics is "brevity, redundant and equality" that has long been of interest to scholars of rhetoric, so that some scholar experts have been confined rhetoric to this discussion. Therefore in enumerating types of brevity, redundant and equality different theories have been proposed and this feature has more effect in defining the redundant and enumerating its types. In this paper by referring to the important rhetorical books, a complete definition of redundancy and its types has been presented and it tries to express perfect evidences of redundancy cases in the last third of the Quran to provide a proper context for empowering the audience in applying the practical and easy redundant in this part of Quran and its application in its place.