Abstract:
تجربه کشورهای تمرکزگرا نشان داده است که نگاه یکسونگر و از بالا به شهر، مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد که تنها راه برای رفع آن، ایجاد الگویی انعطافپذیر میباشد؛ الگویی که بتواند همه ارکان تأثیرگذار بر شهر را مورد توجه قرار دهد. به نظر میرسد الگوی حکمرانی خوب شهری پیشنهاد مناسبی برای وضعیت شهرهای امروزی باشد. بر همین اساس پژوهش حاضر سعی نموده که مؤلفههای اصلی حکمرانی خوب شهری را مورد مطالعه قرار داده و با معرفهسازی از مؤلفههای کلان حکمرانی خوب شهری، میزان رعایت اصول حکمرانی خوب شهری را در شهرداریهای مناطق هشتگانه شهر اهواز مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش از منظر ماهیت، کاربردی و از لحاظ روش مطالعه، توصیفی- تحلیلی میباشد. شیوه جمعآوری اطلاعات پیمایشی- کتابخانهای میباشد. جامعه آماری شامل سه گروهِ شهروندان (ساکنان مناطق هشتگانه شهر اهواز)، بخش دولتی (ادارات آب، برق و گاز) و همچنین بخش خصوصی (شرکتهای پیمانکاری و بخش خصوصی تأثیرگذار بر شهر) میباشد. در ادامه به تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، تست دانکن و ضریب همبستگی پیرسون مبادرت گردیده است. نتایج حاصله حاکی از آن است که عملکرد کلی شهرداری شهر اهواز، در چارچوب الگوی حکمرانی خوب شهری نمیباشد. همچنین بین شهرداریهای مختلف مناطق هشتگانه شهر اهواز اختلاف عملکرد وجود دارد.
The experience of centralized countries have shown that one side and an up- down prospective to cites, which will bring many problems that the only way to resolve them, is to create a flexible model, a model that can considerate all affecting organs on city. It seems that the pattern of urban good governance in today's situation of cities be a good proposal. Accordingly, this study tried to study the main components of urban good governance and with definiteness the major components of urban good governance, examined the principles of good governance in municipalities in eight districts in Ahwaz. The study in nature is applied and research methods is descriptive and analytical. Method of collecting data is library- survey method. Statistical population included three groups of citizens (residents in Ahwaz), public sector (water, electricity and gas offices) as well as the private sector (contracting companies and private sector affecting on city). Attempts continued to analyze the data using one-way ANOVA, Duncan test and Pearson's correlation coefficient. The results suggest that the overall performance of the municipality of Ahvaz is not in the framework of urban good governance. Also there are differences in performance among the municipalities in eight districts in Ahwaz.
Machine summary:
بـر همـين اساس پژوهش حاضر سعي نموده که مؤلفه هـاي اصـلي حکمرانـي خـوب شـهري را مـورد مطالعه قرار داده و با معرفه سازي از مؤلفه هاي کلان حکمراني خوب شهري، ميـزان رعايـت اصول حکمراني خوب شهري را در شهرداريهاي مناطق هشت گانه شهر اهواز مورد بررسي قرار دهد.
در پژوهش حاضر سعي شده است ، شاخصه هـاي مهـم حکمرانـي خـوب شهري را که حال جايگاه آن در توسعه و مـديريت شـهري مـورد تأييـد همگـان قـرار گرفته ، مورد مطالعه قرار دهد و با استفاده از معرفه سازي از مؤلفه هاي کـلان حکمرانـي خوب شهري، ميزان رعايت اصول حکمراني خوب شهري را در شهرداريهـاي منـاطق هشتگانه شهر اهواز مورد بررسي قرار دهد.
در اين پـژوهش بـا توجه به هدف، بيان مسئله و فرضيات تحقيق ، عملکرد شهرداري مناطق هشت گانه شهر اهواز در چارچوب الگوي حکمراني خوب شهري مورد ارزيابي قرار گرفتـه اسـت ؛ بـه صورتي که ضمن مطالعه آثار کتابخانه اي و استفاده از آمارنامه ها (سـالنامه هـاي آمـاري، سرشماريهاي عمومي نفوس و مسـکن ) و بانـک هـاي اطلاعـاتي شـهرداري اهـواز، از نظرات افراد مختلف نيز استفاده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣- نقشه موقعيت جغرافياي و تقسيمات سياسي شهر اهواز نتايج و بحث ارزيابي ميزان اختلاف عملکرد شهرداريهاي مناطق هشت گانه شـهر در چـارچوب حکمراني خوب شهري در اين بخش به بررسي و ارزيابي پرسشنامه هاي برداشت شده از گروهها و منـاطق مختلف با توجه به مؤلفه هاي حکمراني خـوب شـهري پرداختـه مـي شـود.
هدف از اين ارزيابي بررسي ميزان معنـاداري عملکـرد شـهرداري هـاي مناطق هشت گانه شهر اهواز در چارچوب مؤلفه هاي حکمراني خوب شهري و همچنين ميزان همبستگي ميان مؤلفه ها ميباشد.