Abstract:
واقعگرایی (رئالیسم) تحلیل اجتماعی و بررسی تجسم زندگی انسان در جامعه، روابط میان فرد و جامعه و ساختمان خود جامعه است. رئالیسم بمثابه یک مکتب ادبی در آثار قرن بیستم بهویژه داستان و نمایشنامه پدیدار گشت. در این میان، نمایشنامه بهعنوان یک اثر هنری قابل اجرا، در ترسیم واقعیتهای جامعه نقش مهمی ایفا میکرد. «علی احمد باکثیر» (1969-1910) نویسندة واقعگرای مسلمان و متعهد عرب در قرن بیستم است که اسلامگرایی ادبی وی در آثارش کاملاً هویدا میباشد. نمایشنامة «حبلالغسیل» از آثار رئالیستی وی بهشمار میآید که نگرش اسلامی نویسنده در آن مشهود است و وقایع مصر را در زمان حکومت سوسیالیستها به تصویر میکشد. پژوهش حاضر میکوشد با روش توصیفی- تحلیلی و استخراج نمونههایی از مضامین رئالیستی از گفتگوهای نمایشنامة «حبلالغسیل»، چگونگی ظهور مضامین فوق را در این نمایشنامه بررسینماید و از این طریق به دیدگاه نویسنده در تبیین اوضاع جامعه مصر پیببرد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نگرش اسلامی نویسنده در گفتگوهای نمایشی، غالباً بهصورت انتقاد از جامعة سوسیالیستی و طرفداران آن نمود یافتهاست. از سوی دیگر، «باکثیر» در بهتصویر کشیدن مضامین رئالیستی در اغلب موارد، اصل اعتدال را در کلام خود رعایتکرده؛ امّا در گفتگوهایی که برای تبیین چهرة «عبدالکریم قاسم» و قیام شعوبیه بهکارگرفته، تا حدی افراط و تندروی نمودهاست.
Realism is the social analysis of the embodiment of human life in the society, the relationship between individuals and the society, and the very structure of the society. As a literary school, realism appeared in the 20th century works especially in stories and dramas. In the meantime, plays, as the dramatic works of art played an important role in displaying the realities of the society. Ali Ahmad Baksir,(1910-1969) was an Arab committed Muslim author who practiced realism in this era. His Islamic attitudes are quite evident in his works. His “Hablol Ghasil” is a realistic drama which shows the events and happenings in Egypt in the time of socialists. Through the descriptive-analytic method and by extracting examples of realistic themes from the dialogues of this drama, the present study seeks to study the emergence of realistic concepts in this drama to find out his views of the circumstances in Egypt. As the findings show, the author's Islamic approach in the dialogues often critically addresses the socialist society and his supporters. The author has a moderate position in expressing realistic themes, but the conversations used to explain the image of Abdul Karim Qassim and the uprising of Sho’ubieh somewhat extreme.