Abstract:
هدف از این مطالعه فهم توسعه قابلیتهای پویا در کسبوکارهای نوپا است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و بر حسب گردآوری دادهها، کیفی - مطالعه موردی است. دادهها از طریقِ مطالعه منابع مستند و مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۵ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات در شهر تهران، از طریق نمونهگیری هدفمند جمعآوری شد. در مرحلۀ کدگذاری باز، ۲۰۱کد مقدماتی از تحلیل مصاحبهها شناسایی شد که پس از پالایش و ادغامِ کدهای مشابه، ۱۴۴ کد نهایی شدند. در دومین مرحله، کدگذاری محوری با استفاده از سازههای مدل کدگذاری محوری حول پدیدة مورد بررسی انجام شد. نتایج، ۴ مقوله اصلی را در توسعه قابلیتهای پویا در کسبوکارهای نوپا شناسایی کرد. این مقولات پیشرانهای توسعه قابلیتهای پویا میباشند، که شامل ویژگیهای مدیر، ویژگیهای کسب وکار، گرایشات استراتژیک و عوامل زمینهای است و همه این عوامل عملکرد شرکت را بهبود میبخشد. این نتایج بینشهای ارزشمندی برای مدیران و محققین در خصوص نحوه ایجاد و توسعه قابلیتهای پویا در کسبوکارهای نوپا ایجاد میکند.
The purpose of this study is to understand the development of dynamic capabilities in new ventures. Through the study of documentary resources and semi-structured interviews with 15 companies in IT businesses, in Tehran. questionnaires were collected via purposeful sampling. In the open coding stage, 201 preliminary codes were identified from interview analyses, from which 144 codes were finalized after filtering and integration of similar codes. In the second stage, axial coding was carried out using the axial coding model on the investigated phenomenon. Finally, four main categories were identified for the development of dynamic capabilities, which are the antecedents for the development of dynamic capabilities, including manager features, business features that affect strategic orientations in NV, and, on the other hand, The context also affects both strategic orientations and dynamic capabilities, and all of these factors lead to outcomes of financial, customer, market and in-process .
Machine summary:
دانشجوی دکترای کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٣/٢٢ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٦/٢٧ چکیده هدف از این مطالعه فهم توسعه قابلیت های پویا در کسب وکارهای نوپا است .
توسعه قابلیت های پویـا عوامــل کلیــدی بــرای بدســت آوردن و حفــظ مزیت هــای رقــابتی بــرای ارتقــا رشــد شــرکت اسـت & Eisenhardt ;٢٠٠٢ ,Winter &Zollo ;٢٠١٢ ,Teece ;١٩٩٧ ,Shuen &Teece, Pisano ) Martin, 2000) شواهد تجربی اولیه نشان میدهنـد کـه توسـعه ی قابلیـت پویـا یکـی از فراینـدهای مهـم در فرآیند خلق و تکامل کسب وکارهای نوپا است (٢٠١٢ ,Corner, Woo؛٢٠٠٦ ,.
Winter ماهیت و هم در استفاده و توسعه قابلیت های پویا تفاوت هـای کلیـدی دارنـد ( ,Gibcus&Stam ;٢٠١٤ Lanza& Passarelli;٢٠١٥ ,Inan& Bititci ;٢٠١٢).
بنابراین پژوهش حاضر در تلاش برای دستیابی به الگـوی جهـت توسعه قابلیت های پویا در کسب وکارهای نوپا حوزه فناوری اطلاعات میباشد.
پژوهش های انجام شده در زمینه توسعه قابلیت های پویا {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} روش شناسی این پژوهش از دیـدگاه هـدف ، جـزء پژوهش هـای کـاربردی بـوده و برحسـب گـردآوری اطلاعات ، کیفی- مطالعه موردی است .
بـه عنوان عوامل توسعه قابلیت های پویا در کسب وکارهای نوپا حوزه فنـاوری اطلاعـات شناسـایی شدند.
به عنوان عوامـل توسعه قابلیت های پویا در کسب وکارهای نوپا حوزه فناوری اطلاعات شناسایی شدند.
از عوامل مهم در توسعه قابلیت های پویا در کسب وکارهای نوپا حوزه فناوری اطلاعات شناسایی شدند.
شناسایی پیشران های داخلی از جمله ویژگیهای مدیر و تیم وی در توسعه قابلیت های پویا در کسب وکارهای نوپای فناوری اطلاعات از جمله عوامل مهم دیگر این پژوهش میباشد.