Abstract:
امروزه، تقویت صادرات غیرنفتی یکی از اهداف راهبردی کشور است که توجه ویژه به آن، رشد اقتصادی را به همراه دارد. از سوی دیگر یکی از راههای مهم و تاثیرگذار بر افزایش صادرات، بهبود عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده است. نظر به اهمیت موضوع، در این پژوهش، تأثیر اثربخشی بازاریابی، قابلیتهای بازاریابی و بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادراتی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان 70 شرکت تولید و صادرات نرمافزار در شهر تهران بودند. با توجه به اینکه جامعه آماری در این پژوهش محدود بود، تعداد 410 پرسشنامه به صورت نمونه در دسترس در جامعه مذبور توزیع شد که از این تعداد براساس جدول کرجسی مورگان، 210 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با استفاده از مدل معادلات ساختاری، فرضیهها مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده آن است که با ارتقا سطح بازارگرایی صادرات در شرکتهای صادرکننده نرم افزار فرهنکی، میتوان بر بهبود اثربخشی بازاریابی، قابلیتهای بازاریابی و عملکرد صادرات تأثیر گذاشت و همچنین با افزایش قابلیتهای بازاریابی میتوان بر افزایش اثزبخشی بازاریابی و عملکرد صادرات تأثیر گذاشت. از دیگر نتایج، تأثیر مثبت اثربخشی بازاریابی بر عملکرد صادرات میباشد.
Today, the reinforcement of non-oil export is one of the strategic objectives of the country, which special attention to it can lead to economic growth. On the other hand, one of the most important ways to increase exports is to improve the performance of exporters. According to the importance of this issue, this research investigated the effect of marketing effectiveness, marketing capabilities and market oriented export on export performance. The statistical population is the managers and experts of 70 companies producing and exporting software in Tehran. Regarding the narrow statistical population of this study, 410 questionnaires were distributed by convenience sampling approach in which 210 questionnaires were considered as suggested by Morgan-Kerjcy. Data was analyzed using the structural equation model. The results showed that promoting market oriented export in cultural software exporters can affect marketing effectiveness, marketing capabilities and export performance, and by increasing marketing capabilities, the marketing effectiveness and export performance can be affected. Another result was the positive impact of marketing effectiveness on export performance.
Machine summary:
نظر به اهميت موضوع ، در اين پژوهش ، تأثير اثربخشي بازاريابي، قابليت هاي بازاريابي و بازارگرايي صادرات بر عملکرد صادراتي مورد بررسي قرار گرفته است .
متأسفانه در ايران از اين ظرفيت عظيم براي کسب درآمد استفاده مناسبي نشده است و در زمينه صادرات نرم افزارهاي تلفن همراه تاکنون موفق نبوده ايم (دعايي و رباط حسيني، ١٣٨٩) که اين نشان از آن دارد که در سطح ملي توجه کمي به قابليت هاي بازاريابي و اثربخشي بازاريابي شده است .
1 Tooksoon & Osman 2 Mariadoss et al 3 Yelwa & Diyoke 4 Zou et al بنابراين در پژوهش حاضر، تأثير قابليت هاي بازاريابي، اثربخشي بازاريابي و بازارگرايي صادرات بر عملکرد صادراتي مورد بررسي قرار گرفته است .
بازارگرايي در تئوري بازاريابي به عنوان عملياتي کردن 1 Al-Aali et al 2 Morgan et al 3 Vorhies et al 4 Navarro-Garcia et al 5 Murray et al 6 Theodosiou et al 7 Mysen 8 Koo & et al مفهوم بازاريابي ريشه دارد و با يادگيري در بازار به وسيله توسعه درک بازار و استفاده از آن براي تصميمات و فعاليت هاي بازاريابي مرتبط است .
موراي و همکارانش ٦ (٢٠١١) روابط ميان بازارگرايي، قابليت هاي بازاريابي، مزيت رقابتي و عملکرد را 1 Lancaster & Massingham 2 Julian 3 Moen & Madsen 4 Theodosiou et al 5 Acıkdilli 6 Murray et al مطالعه کردند و روابط تأييد شدند.
نوروزي و همکاران (١٣٩٧) در پژوهش خود نشان دادند که بازارگرايي 1 Rungi 2 Theodosiou et al 3 Kahiya 4 Tadesse & White 5 Akyol & Akehurst صادرات بر عملکرد صادراتي تأثير مثبت دارد.