Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطة عوامل زمینهای و عملکرد ریاضی دانشآموزان ایرانی در تیمز 2015 بود. در این پژوهش، با توجه به ساختار آشیانهای دادهها، با استفاده از روش مدلسازی دوسطحی، اثر 37 متغیر مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایة چهارم کشور در درس ریاضی در چهار زمینة خانه/ خانواده، باورهای دانشآموز، معلم/ کلاس، و مدرسه، در قالب دو سطح «دانشآموز» و «مدرسه» با استفاده از نسخة اصلی نرمافزار «اچالام» بررسی شد. نتایج نشان داد، پیشرفت تحصیلی در سیستم نظام آموزشی در ایران، مانند سایر سیستمهای آموزشی در کشورهای دیگر، به عوامل زمینهای مرتبط با دانشآموز، خانه/ خانواده، کلاس/ معلم و مدرسه وابسته است. همچنین، بر اساس مدل نهایی از 37 متغیر مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی، تنها ده متغیر شامل «جو ادراکشدة معلم، نظم و امنیت در مدرسه، سابقة مدیریت، وضعیت محرومیت، محدودیت تدریس، خودپندارة ریاضی، ارزشدهی به ریاضی، حضور در مدرسه، سطح تحصیلات پدر و کمک والدین در انجام تکالیف» معنادار بودند. بهعلاوه، بیشترین تغییرات واریانس به متغیرهای وضعیت اقتصادی - اجتماعی، سطح تحصیلات والدین، حضور در مدرسه و خودپندارة ریاضی مربوط است که تعدادی از این عوامل با سطح یک یعنی دانشآموز و تعدادی با سطح دو یعنی مدرسه مرتبط است.
The main purpose of this study was to investigate the relationship between the contextual factors and mathematical performance of students in Iran in the TIMSS 2015. In this study, according to nested data structure, the effect of 37 variables related to academic performance of fourth - grade students in math class in four areas of family / home, students' beliefs, teachers / classroom and school, two levels of "student" and "school" were investigated using the original version of HLM software. The results showed that educational development in the educational system in Iran, like other educational systems in other countries, is dependent on contextual factors related to students, family / home, classroom / teacher and school. Also, based on the final model of 37 variables related to the academic performance of students in math, only ten variables included the teacher's perceived atmosphere, school discipline and safety, management experience, deprived state, teaching limitation, value mathematics, attendance at school, fathers 'education level, and parents' help in carrying out meaningful assignments. In addition, the highest variance variation is related to the socioeconomic status variables, parental education level, attendance at school and self- confidence in mathematice.