Abstract:
روند روبهرشد جمعیت جهان بهخصوص در نواحی شهری بر اهمیت مدلسازی سهبُعدی میافزاید؛ چراکه مدلهای سهبُعدی برنامهریزی شهری، تجسم شهر، مدیریت سیستمهای حملونقل هوشمند، مدیریت بحران شهری و پهنهبندی آلودگیها را تسهیل میکنند. هرچند استفاده از مدلهای سهبُعدی شهری که براساس استانداردهای موجود همچون CityGML طراحیشدهاند، سبب افزایش کارایی و بهبود نتایج بسیاری از تحلیلهای مکانی در شهر میشوند، اما بهطور طبیعی کارایی، اثربخشی و بهطور کلی کیفیت این مدلها بهشدت به دادههای ورودی وابسته است. جمعآوری دادههای سهبُعدی که معیارهای کیفیت را برآورده سازد، بهصورت تجاری و سنتی با صرف هزینه و زمان بسیار همراه خواهد بود. گسترش فناوری و ظهور امکانات جدید در حوزۀ اینترنت، بستری را برای تولید دادههای مکانی توسط عموم مردم و بهصورت داوطلبانه فراهم کرده و باعث گسترش مفهوم اطلاعات مکانی داوطلبانه (VGI) شده است. پدیدۀ VGI پس از ظهور بهشدت مورد استقبال پژوهشگران و توسعهدهندگان قرار گرفت؛ بهشکلی که امروزه پروژههای متعددی همچون OpenStreetMap نهتنها دادههای دوبعدی بلکه امکان استخراج دادههای سهبُعدی را از مشارکت مردم فراهم نمودهاند. در این تحقیق روشی برای دستیابی به مدل سهبُعدی ساختمان در سطح چهارم جزئیات براساس استاندارد شناختهشدۀ CityGML و به کمک اطلاعات مکانی داوطلبانه پیشنهاد شده است. بهمنظور ارزیابی قابلیت روش پیشنهادی، این روش برای تهیۀ مدل سهبُعدی یک ساختمان پیادهسازی شد و براساس نتایج بهدست آمده، ارتفاع ساختمان مطالعهشده با خطای 9 سانتیمتر نسبت به ارتفاع دقیق آن اندازهگیری شد که این مقدار بهتر از حداقل دقت لازم برای تهیۀ مدل سهبُعدی ساختمان در سطح چهارم جزئیات میباشد.
Introduction
World population growth increases the importance of 3D city models because these models make some essential spatial analysis (such as visualization, navigation, emergency responses, disaster management and urban planning) possible or at least easier. 3D city models which were created based on common standards like CityGML are almost general comprehensive. However, quality, capability and precision of 3D city models depend on their input data. Traditional and commercial 3D data capturing methods that meet quality criteria are expensive and time-consuming. Technologic developments and new internet-based tools have provided a platform to capture spatial data by participate participation of public and volunteers. These participations are known as Volunteered Geographic Information (VGI). VGI is strongly welcomed by researchers and developers, as todaychr('39')s multiple projects such as OpenStreetMap not only work with two-dimensional data, but also capture 3D data produced by the volunteers.
Methodology
In this research the goal is using VGI to collect the required data for 3D city modeling based on the well-known CityGML standard. Thus, a mobile application connected to a server was developed. We used image processing algorithms such as SIFT, Canny and RANAC for image matching, edge detection and vanishing point recognition respectively. Images were transformed to ground coordinate system. Finally, acquired textures via VGI are were assigned to 3D model.
Results and discussion
In order to evaluate the proposed method, 3D model of a building in Shahid Rajaee University (as the most important part of a 3D city model by VGI) was created. The building height was calculated 53.34 meters. For elevation accuracy control, the building height was measured by ground-based operations. The building height based on this method was 34.44 meters. According to the defined the level of details on the CityGML standard, the required precision to create a 3D model in the fourth level of details is 20 cm. So, details can be obtained through volunteered information and images into the 3D model of building with the fourth level of details.
Conclusion
Based on the results obtained by the proposed method, the calculated building height is only 9 cm different with the exact height of the building obtained through the surveying operation. This difference is less than 20 centimeters, that is the required accuracy for fourth level of detail in 3D modeling. This suggests that through the proposed method, the 3D model of the building could be achieved through VGI at the fourth level of details. In addition to being an affordable method for creating a 3D city model, using VGI is a fast way to collect various information. In further studies, it is proposed to use machine learning and deep learning techniques to automate the process of creating a 3D model from volunteered geographic information in order to complete and develop this approach.
Machine summary:
دراین تحقیق روشی برای دستیابی به مدل سه ُبعدی ساختمان درسطح چهارم جزئیات براساس استانداردشناخته شدۀ CityGML وبه کمک اطلاعات مکانی داوطلبانه پیشنهادشده است .
این مدل هادرزمینه های متعددی همچون ناوبری ومسیریابی وسایل متحرک مانند:اتومبیل ها (٣٠ :١٩٩٥ ,Chen)،کاداسترونقشه های شهری (٢٩٠٦ :٢٠٠٩ ,Micusik and Kosecka)،آموزش وشبیه سازی برای مدیریت بحران (١٤٦ :٢٠١٣ ,Musialski et al)،حفاظت عمرانی بناهای مهم شهری ( Singh and ٢٠١٣٧٣,Mandla)،کنترل بلایای طبیعی (١٠١ :٢٠١٦ ,Ozbek et al)وکنترل ترافیک وحتی بازیهای رایانه ای (,KendziD٣ ٢٠١٧)استفاده شده است .
پدیدۀ اطلاعات مکانی داوطلبانه یا VGI که نمونه ای از کاربردهای فناوری وب ٢,٠است ،برای اولین بارتوسط گودچایلد٥درسال ٢٠٠٧م معرفی شد که عبارت است از: استفاده از عموم مردم برای جمع آوری اطلاعات مکانی(٢٠٠٧٢١,Goodchild)که ازاین طریق امکان تبدیل محیط اجتماعی ومحل زندگی به مکانی بهتر،به کمک مشـارکت فراهم میشود (٢٠١٩١٦٦,Zanganeh et al).
همچنین انطباق اطلاعات مکانی به دست آمده ازطریق مشارکت مردم باداده های موردنیازتعریف شده دراستاندارد CityGML هدف بعدی این تحقیق است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل (٤) نحؤەمحاسبه ارتفاع ساختمان به کمک نقاط ناپدیدشونده ٤-٧-اعمال بافت به مدل سه ُبعدی باتوجه به این که تصاویرگرفته شده ازسوی کاربران دارای خطای پرسپکتیوهستند،لازم است این خطاحذف وتصاویربانمای پرسپکتیوبه تصاویرازنمای روبه روتبدیل شوند.
ازآنجاکه هدف این تحقیق که مدل سازی سه ُبعدی ساختمان است ازاستاندارد شناخته شدۀ CityGML درحوزۀ مدل سازی سه ُبعدی شهری برای تعیین سطح جزئیات مدل به دست آمده استفاده شد.
Evaluation of Three-Dimensional Urban Modeling Projects Based on Volunteered Geographic Information of OpenStreetMap. GEJ.