Abstract:
در دنیای پر رقابت امروزی شرط بقا و حضور در عرصه فعالیت، درست عمل کردن و برخورداری از کارایی و اثربخش بالاست، اینها به دست نمی آید مگر با برنامه ریزی ، نظارت، کنترل و ارزیابی مستمر. در راستای این هدف، سعی شده در این مقاله یک مدل ترکیبی ریاضی برای انتخاب و برنامه ریزی ترکیب بهینه ای از سهم ها با توجه به اهداف و الویت ها ارائه گردد، تا بالاترین سازگاری میان انتخاب نهایی و رتبه بندی اولیه هر سهم بدست آید. مدل ارائه شده شامل سه مرحله و چندین گام است، روش SBM تحلیل پوششی داده ها)DEA( برای بازبینی اولیه سهم ها، تصمیم گیری چند شاخصه ای )TOPSIS) در شرایط عدم قطعیت، برای ارزیابی و رتبه بندی سهم ها در دو مرحله انفرادی و دسته بندی شده و برنامه ریزی خطی عدد صحیح (IP) برای انتخاب بهترین سبد سهام به همراه نمرات افزایش یافته با توجه به اولویت ها و محدودیت های سازمان، بکاررفته است. جمع آوری اطلاعات از سایت های معتبر پنج صنعت فعال خودروسازی، داروسازی، پتروشیمی، سیمان وصنایع غذایی صورت گرفته تا بهترین سبد سهام برای سرمایه گذاری با توجه به اثرگذاری الگوریتم ها و روش ها پیشنهاد شود.
Machine summary:
مدل ارائه شده شامل سه مرحله و چندين گام است ، روش SBM تحليل پوششي داده ها(DEA) براي بازبيني اوليه سهم ها، تصميم گيري چند شاخصه اي(TOPSIS)در شرايط عدم قطعيت ، براي ارزيابي و رتبه بندي سهم ها در دو مرحله انفرادي و دسته بندي شده و برنامه ريزي خطي عدد صحيح (IP) براي انتخاب بهترين سبد سهام به همراه نمرات افزايش يافته با توجه به اولويت ها و محدوديت هاي سازمان ، بکار رفته است .
همانطور که تعداد سهم ها افزايش مي يابد، فرايندهاي تصميم گيري نيز به دلايل زير پيچيده تر ميشود:[١٨و٧] ١- اهداف متعدد و مغاير ٢- اهداف متناسب با اهداف کمي وکيفي ٣- سهم هاي وابسته ٤- عدم اطمينان در داده ها با معيارهاي خاص ٥- الزامات و محدوديت هاي سازماني ٦- تعداد زياد سبدهاي سهام امکان پذير و عملي دراين تحقيق يک روش ترکيبي سه مرحله اي براي غلبه بر مشکلات PS ارائه شده است که بيشترين سازگاري را بين انتخاب سبد سهام نهايي و رتبه بندي اوليه سهم ها با در نظر گرفتن اهداف مختلف سازمان حفظ ميکند.
در اين روش از تحليل پوششي داده ها (DEA) براي غربالگري اوليه ، تصميم گيري چند شاخصه اي (TOPSIS) براي رتبه بندي سهم ها و برنامه ريزي عددصحيح (IP) براي انتخاب مناسب ترين سبد سهام با توجه به اهداف سازمان استفاده شده است .