Abstract:
هدف این پژوهش بررسی ارتباط افشای مدل کسبوکار با ارزش بازار سهام شرکت براساس مولفههای مدل کسبوکار طی دوره زمانی سال های 1387-1396 است. بهاین منظور دادههای 140 شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران با استفاده از روش نمونه گیری حذفی انتخاب و آزمون شده است. برای اندازه گیری افشای مدل کسبو کار از چک لیستی با پنج بعد؛ ماهیت شرکت، استراتژیواهداف شرکت، منابع و خطرات و روابط با اشخاص وابسته، نتایج و چشمانداز، عملکرد شرکت که ازطریق صورتهایمالی وگزارش فعالیت هیئتمدیره شرکتها جمع آوری گردیده، استفاده شده است. در این پژوهش سعی شده با گزارش مدل کسبو کار، گزارشگری مالی را ارتقاء داده و نسبت به ذینفعان پاسخگویی کافی از جانب بخشهای مدیریت و امور مالی به وجود آورد و علاوه براین ترکیب دو رشته حسابداری و مدیریت صنعتی از دیگر موارد نوآوری این پژوهش است. یافته ها نشان میدهد در مجموع افشای مدل کسب و کار تأثیر مثبت برافزایش ارزش بازار سهام شرکت ندارد.
The purpose of this research is to investigate the relationship between disclosure of business model and market value of the company based on the components of business model over the period of 2009- 2018. for this purpose, the data of 140 accepted companies in tehran stock exchange have been selected and tested.to measure the disclosure of business model from a checklist with five dimensions: company nature, strategy and objectives, resources and risks and relationships with relevant persons, outcomes and perspectives, firm performance, which is the were collected through the financial statements and reports of the corporate board of directors. in this study,we tried to enhance financial reporting by reporting business model and to provide adequate accountability from the management and finance sectors and in addition to the combination of two accounting disciplines and industrial management of other types of innovation results show that in total , disclosure of business model has no positive effect on stock market value.