Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین بهزیستی معنوی، سبک تربیتی والدین و سرمایه اجتماعی با بهزیستی روان شناختی سربازان یگان ویژه فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی به انجام رسیده است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل تمام سربازان یگان ویژه نیروی انتظامی شهر تبریز است که با روش تمام شماری و با استفاده از ابزار پرسشنامه به انجام رسیده است. در بررسی متغیرهای بهزیستی روان شناختی و بهزیستی معنوی به ترتیب از پرسشنامههای استاندارد ریف (1998) و پرسشنامه استاندارد پالوتزین و الیسون (1982) و در بررسی متغیرهای سبک تربیتی والدین و سرمایه اجتماعی از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شده است. میزان پایایی متغیرهای بهزیستی روان شناختی (95/ 0)، سبک تربیتی مستبدانه (87/ 0)، سبک تربیتی مقتدرانه (88/ 0)، سبک تربیتی سهلگیرانه (82/ 0)، سرمایه اجتماعی (81/ 0) و بهزیستی معنوی (85/ 0) است. قابل ذکر است که جهت سنجش روابط بین متغیرهای مزبور به تناسب سطح سنجش متغیرها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره و آزمون آنالیز واریانس F استفاده شده است. نتایج حاکی از این است که متغیرهای سرمایه اجتماعی (276/ 0) و ابعاد آن (انسجام (357/ 0)، مشارکت (266/ 0) و اعتماد اجتماعی (032/ 0)، بهزیستی معنوی (591/ 0) و ابعاد آن (بهزیستی مذهبی (532/ 0) و بهزیستی وجودی (512/ 0)، سبکهای تربیتی والدین (سبک تربیتی مستبدانه (527/ 0)، مقتدرانه (219/ 0) و سهلگیرانه (512/ 0) دارای ارتباط مثبت در بهزیستی روان شناختی سربازان است. نتایج بررسی تفاوت میانگین بهزیستی روان شناختی سربازان بر حسب متغیرهای زمینهای پژوهش (سن، محل تولد و وضعیت تاهل) نیز حاکی از این است که میانگین بهزیستی روان شناختی سربازان بر حسب متغیرهای فوق، متفاوت است؛ بهزیستی روان شناختی سربازان متولد شهر، سربازان مجرد و سربازان زیر 20 سال نسبت به بقیه سربازان بیشتر است.
The aim of this study was to investigate the relationship between spiritual well-being, parental training style and social capital and psychological well-being of soldiers of the Special Unit of the East Azarbaijan Police Command. The research method is a descriptive survey and the statistical population includes all soldiers of the Special Unit of the Tabriz Police Force, which was done using a questionnaire. The Reef (1998) and Palutzin and Ellison (1982) standard questionnaires were used to examine the psychological and spiritual well-being variables, respectively, and the researcher-made questionnaire was used to examine the variables of parenting style and social capital. Reliability value of the variables were: psychological welfare variables (0.95), authoritarian educational style (0.87), authoritative educational style (0.88), negligent educational style (0.82), social capital (0.81) and welfare It is spiritual (0.85). It should be noted that in order to measure the relationships between these variables in proportion to the level of measurement of variables, Pearson correlation coefficient, multivariate regression analysis and analysis of variance F test were used. The results show that the variables of social capital (0.276) and its dimensions (cohesion (0.357), participation (0.266) and social trust (0.032), spiritual well-being (0.591) and its dimensions Religious well-being (0.532) and existential well-being (0.512), parental training styles (authoritarian (0.527)), authoritarian (0.219) and negligent (0.512) have had a positive relationship. The results of the study of the difference between the average psychological well-being of soldiers according to the variables of the research field (age, place of birth and marital status) also indicate that the average psychological well-being of soldiers is different according to the above variables; The psychological well-being of city-born soldiers, single soldiers and soldiers under the age of 20 was higher than other soldiers.
Machine summary:
نتايج حاکي از اين است که متغيرهاي سرمايه اجتماعي (٠/٢٧٦) و ابعاد آن (انسجام (٠/٣٥٧)، مشارکت (٠/٢٦٦) و اعتماد اجتماعي (٠/٠٣٢)، بهزيستي معنوي (٠/٥٩١) و ابعاد آن (بهزيستي مذهبي (٠/٥٣٢) و بهزيستي وجودي (٠/٥١٢)، سبک هاي تربيتي والدين (سبک تربيتي مستبدانه (٠/٥٢٧)، مقتدرانه (٠/٢١٩) و سهل گيرانه (٠/٥١٢) داراي ارتباط مثبت در بهزيستي روان شناختي سربازان است .
بهزيستي روان شناختي با افزايش کيفيت زندگي، افزايش ميزان رضايتمندي از زندگي و اميداوري ارتباط مثبت دارد و همه اين عوامل باعث ميشود که فرد به منظور تحقق تواناييها و استعدادهاي خود عمل کند و با پيامدهاي مثبت مواجه شود (ستوده ، شاکري نيا، قاسمي جوينه ، خيراتي و حسيني صديق ، ١٣٩٤: ١٦٣-١٦٤).
حميدي و انصاري (١٣٩٥) در پژوهشي با عنوان رابطه شيوه هاي فرزندپروري والدين با سخت رويي و بهزيستي روان شناختي دانش آموزان به بررسي اين رابطه در بين دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان کوهدشت پرداختند؛ نتايج پژوهش حاکي از اين است که ميان سبک فرزندپروري مقتدرانه با بهزيستي و سرسختي رابطه معنادار وجود دارد.
جدول ٣: نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون بين متغيرهاي مستقل و وابسته پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول شماره ٣ در بررسي نتايج مربوط به ضريب همبستگي پيرسون محاسبه شده بين متغير سرمايه اجتماعي و ابعاد آن ميتوان گفت ، بين متغير سرمايه اجتماعي و بهزيستي روا شاختي سربازان رابطه مثبت و ضعيف وجود دارد؛ به عبارتي ديگر، هر چه ميزان سرمايه اجتماعي سربازان افزايش پيدا ميکند، ميزان بهزيستي روان شاختي سربازان نيز افزايش پيدا ميکند.
نتايج اين پژوهش ها نيز حاکي از وجود رابطه مثبت بين جهت گيري مذهبي و بهزيستي معنوي با بهزيستي روان شناختي پاسخگويان بوده است .