Abstract:
به خریدهایی که دستگاههای دولتی برای تأمین نیازهای خود و با اهداف غیرتجاری انجام میدهند، تدارکات دولتی گفته میشود. تدارکات دولتی، فرایند رقابتی است که از مراحل مختلفی تشکیل شده است. این مقاله درپی آن است که به صورت تطبیقی مراحل بالا را در دو نظام حقوقی ایران و سازمان تجارت جهانی بررسی کند و به این نتیجه میرسد که در خصوص فرایند برگزاری مناقصه، تفاوتهای اساسی و غیراساسی در نظام حقوقی ایران با سازمان تجارت جهانی وجود دارد که در راستای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی باید تفاوتهای اساسی تا حدودی برطرف شود. افزون بر این، نگاهی گذرا به قوانین و مقررات مربوط به مناقصات در صنعت نفت خواهیم انداخت. در مقالۀ پیش رو، از روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی استفاده میشود.
Comparative Comparison of the Formal Requirements of the Bidding Process in the Iranian Legal System and the WTO Government Procurement Agreement Government procurement refers to purchases made by government agencies to meet their needs for non-commercial purposes. Government procurement is a competitive process that consists of several stages. This paper comparatively examines the above steps between the two legal systems of Iran and the World Trade Organization and concludes that there are fundamental and non-essential differences in the bidding process in Iran's legal system with the World Trade Organization. In order to join Iran in the WTO, some major differences must be resolved. In the meantime, we will take a brief look at the rules and regulations related to tenders in the oil industry. This paper uses a descriptive-analytical and comparative method.
Machine summary:
الزامات شکلي فرايند برگزاري مناقصات در نظام حقوقي ايران و موافقت نامۀ تدارکات دولتي سازمان تجارت جهاني ؛ موردپژوهي قراردادهاي نفتي ناهيد الهياري دانشجوي دکتري حقوق نفت و گاز دانشکدٔە حقوق دانشگاه شهيد بهشتي محمودرضا فيروزمند استاديار گروه حقوق نفت و گاز دانشکدٔە نفت دانشگاه صنعت نفت (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/١/٢٦- تاريخ تصويب : ١٣٩٩/٥/٢٨) چکيده به خريدهايي که دستگاه هاي دولتي براي تأمين نيازهاي خود و با اهداف غيرتجاري انجام ميدهند، تدارکات دولتي گفته ميشود.
٤. ارزيابي کيفي در نظام حقوقي ايران ، بعد از تحويل اسناد در موعد مقرر، مرحلۀ ارزيابي کيفي پيمانکاران و تأمين کنندگان توسط دستگاه مناقصه گزار يا به تشخيص وي توسط کميتۀ فني - بازرگاني براساس آيين نامۀ اجرايي بند «ج » مادٔە ١٢ قانون برگزاري مناقصات مصوب ١٣٨٥/٧/٥ انجام مي شود.
از طرفي ، در موافقت نامۀ تدارکات دولتي سازمان تجارت جهاني ، به موضوع مشخصات فني ، نسبت به نظام حقوقي ايران بيشتر توجه شده و اين نقطه ضعف موجود در قانون برگزاري مناقصات است و در نتيجه ، به دليل نقص قانون گذاري و نبود معيارهاي ارزيابي فني ، بسياري از شرکت هاي زيرمجموعۀ صنعت نفت از معيارهاي ارزيابي کيفي در ارزيابي فني کالا و خدمات استفاده مي کنند که بهتر است در اين خصوص تا حدودي به مقررات بين المللي توجه گردد.
“The revised WTO agreement on government procurement (GPA): key design features and significance for global trade and development”.
Revised Agreement on Government Procurement available at: https://www.