Abstract:
موضوع جستار پیش رو، واکاوی و نقد جریانی معنوی در کشور است که براساس مستندات موجود، به پلورالیسم معنوی باورمند است. ایلیا رامالله رهبر گرایشی باطنی در کشور است که سالها مدعی درمانگری معنوی، الهامات و کارهای فراطبیعی است. گرایش مشهور «باطنی» وی، نه از آنسان که با عنوان طریقت و عرفان (باطن دین) از آن یاد می-شود، بلکه شیوهای است با نام معرفتی «ضادّ» که در آن با محوریت ملامتیگری و چرخش به نقطۀ مقابل، سبب بروز انحرافاتی در باورداشتها و گرایشهای شخص رامالله و پیروان جریان او با نام الاهیسم گردیده است. در این نوشتار، نگارنده با کاربست روش توصیفی و نقد انگارههای رامالله، ثابت میکند که ساختار علوم باطنی بهگونهای است که بیش از آنکه انسان را در شناخت بعد الهی و رشد و شکوفایی معنوی او رهنمون گرداند، اتکای فراوان به علوم نوینی چون «دانش موفقیت، آیندهپژوهی، نشانهشناسی، رویابینی و فراروانشناسی» دارد؛ ازاینرو، معنویتی التقاطی و کاملا کثرتگرایانه است. نتیجهای که از این پژوهش به دست آمده، گرایش افراطی رامالله به کثرتگرایی معنوی است.
موضوع هذه الدراسة هو تحلیل ونقد العملیة الروحیة فی البلد والتی -وفقا للوثائق المتاحة -تؤمن بالتعددیة الروحیة. ایلیا رام الله هو زعیم المیل الباطنی فی البلد الذی تدعی بالشفاء الروحی والإلهام والأعمال الخارقة لسنوات عدیدة. میله الباطنی المعروف ، لیس من -کما یطلق علیه- الطریقة والصوفیة (الدین الباطنی) ، وإنما هی طریقة تسمی المعرفیة "ضاد" والتی تترکز فیها علی الخشوع والتحول إلی النقطة المقابلة. ، فقد أدی إلی انحرافات فی معتقدات واتجاهات رام الله نفسه وأتباعه باسم علم اللاهوت.
فی هذه المقالة، یثبت المؤلف ، من خلال تطبیق المنهج الوصفی والنقد لأفکار رام الله ، أن بنیة العلوم الباطنیة علی نحو أکثر ارشادا من الإنسان فی فهم البعد الإلهی ونموه الروحی وازدهاره ، یعتمد بشدة علی العلوم الجدیدة مثل "معرفة النجاح ، وبجث عن المستقبل ، وعلم السیمیائیات ، وتفسیر الحلم ، والمیتافیزیقا الفوقیة"، هی بالتالی انتقائیة وتعددیة بالکامل. فالنتیجة التی توصلت إلیها هذه الدراسة هی میل رام الله الشدید نحو التعددیة الروحیة.
The purpose of this article is to analyze a new spiritual movement in Iran that believes in spiritual pluralism according to the available documents. Ilya Ramallah is the leader of this movement. He has been claiming spiritual therapy, inspiration and supernatural works for many years. His famous "esoteric" tendency is a method called the method of "zad" in which he focuses on reproach, causing deviations in the beliefs and of Ramallah himself and his followers on the name of Elahism. In this essay, the author proves that the structure of the esoteric sciences, rather than assisting man in understanding the divine dimension and spiritual growth, is based on some modern sciences such as "knowledge of success, futurology, semiotics, dreaming and parapsychology". It is, therefore, a pluralistic spirituality. The result of this study is Ramallah's radical tendency toward spiritual pluralism.