Abstract:
تحلیل و شناسایی توانمندی های تکنولوژیک بر اساس اجزاء تکنولوژی است. ارایه راهکارهای مناسب برای توسعه تکنولوژی در شرکت مگاموتور از اهداف این پژوهش است. دراین پژوهش ابتدا به بیان مفهوم تکنولوژی و ارزیابی آن و سپس به معرفی مدل های ارزیابی تکنولوژی می پردازیم. در ادامه پژوهش با استفاده از مدل پاندا و رامانسن که دارای ۳ بعد اصلی و ۹ بعد فرعی و ۳۵ شاخص است، به تحلیل و تعیین تکنولوژی به لحاظ قابلیت ها و توانمندی ها برای اجرای اولویت های تکنولوژی پرداخته شد. با استفاده از پرسشنامه تهیه شده سطح قابلیت کلی شرکت را تعیین و بدین طریق وضعیت شرکت به لحاظ توانمندی ها و قابلیت ها مشخص می شود. در نهایت با شناسایی نقاط ضعف و شکاف بین وضعیت مطلوب و موجود می توان با تقویت این نقاط و ارایه راهکار مناسب نسبت به تقویت نقاط ضعف و پر نمودن شکاف موجود اقدام نمود. نتایج این پژوهش می تواند جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی های استراتژیک در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار گیرد تا پیوسته شاهد تصمیماتی منطقی در جهت ارتقاء توانمندی تکنولوژی سازمان باشیم.
Machine summary:
تأثیر سطح توانمندی مدیریت انتقال تکنولوژی در شرکت مگاموتور به روش پاندا و رامانسن ابوالقاسم قربانی 1 ، سهیلا آزاده 2 1 دانشجوی کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی فارابی کرج، مدیر حوزه مدیریت مگا موتور 2 استاد دانشگاه موسسه آموزش عالی فارابی کرج چکیده تحلیل و شناسایی توانمندیهای تکنولوژیک بر اساس اجزاء تکنولوژی است.
با این حال با مطالعه ادبیان فن و روشهای گوناگون برای ارزیابی توانمندی تکنولوژی، این اصل را در معیار توانمندی آن مورد بررسی قرار میدهیم که در ادامه با توجه به ماهیت جامعه آماری که شرکت مگاموتور میباشد، این توانمند را مورد بررسی قرار دادهایم: ارزیابی توانمندی تکنولوژی فرایندی است که در آن، سطح فعلی قابلیتها و توانمندیهای تکنولوژیک سازمان اندازهگیری میشود تا هم نقاط ضعف و قوت تکنولوژی سازمان شناسایی شود و هم بتوان توانمندیهای تکنولوژیک سازمان را با رقبا با سطح ایده آل آن مقایسه نمود و جهت جبران موارد نامطلوب اقدام کرد ]6[.
اهداف و سوالات پژوهش هدف از انجام این تحقیق تعیین سطوح توانمندی تکنولوژیک شرکت مگاموتور با استفاده از مدل پاندا و رامانسن و تعیین شکاف تکنولوژی در هرکدام از ابعاد اصلی میباشد.
شکل (14): سطوح توانمندی تکنولوژیک در شرکت مگاموتور جدول (8): میزان شکاف بین سطح فعلی و سطح مطلوب {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تحلیل و ارزیابی در بعد توانمندی تکنولوژی تاکتیکی بالاترین: توانمندی تولید با 2/68 % پایین ترین: خدمات رسانی با 66/63% توانمندی بازاریابی و فروش 67/65% به دو بعد دیگر نزدیک است و یک همگرایی بین این ابعاد مشاهده میشود.