Abstract:
روایت سینمایی یکی از انواع روشهای تصویرگری است؛ در این روش گوینده بدون در نظر داشتن عناصر سینمایی، مطالب موردنظر خود را بهگونهای بیان میکند که مخاطب موقع شنیدن، آنها را همچون فیلم در مقابل خود میگیرد و میتوان این عناصر سینمایی را در بیان او مشاهده کرد. این روش از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ نوشتار حاضر با توجه به ویژگیهای بلاغی برجسته در کلام حضرت علی (ع) به بررسی کاربرد و ظرفیتهای این هنر در خطبه 91 نهجالبلاغه پرداخته که حاوی گزارشات و روایات مختلف است. بر این اساس به روش توصیفی- تحلیلی سعی میشود تکنیکهای سینمایی در این خطبه معرفی و هنر امام علی علیهالسلام در هر مورد نشان داده شود. در پایان هر بخش نیز معمولاً صحنههایی از خطبه اول نهجالبلاغه که در راستای با این خطبه است و در بعضی موارد آیات قرآن بهعنوان شاهد آورده میشود. که حاصل پیوستاری زمان، طبیعت و انسان بهعنوان بدنهای واحد از حیات است.
Cinematic narration is one of the types of imaging methods. In this way, the speaker expresses his/ her contents in a way that the audience can take them as a film in front of him/her when hears. They can be observed in his/her expression. This method can be studied in different dimensions. The present article examines the application and potential of this art in the sermon of the ninety-first of Nahjol Balagha, which contains various reports and narrations concerning the prominent rhetorical features in the word of Imam Ali. Accordingly, the descriptive-analytical method tries to introduce cinematic techniques in this sermon and to show the art of imam Ali in each case. At the end of each section, there are usually scenes from Nahjol-Balagha's first sermon in the line with this sermon and in some cases, the verses of the Quran are cited as evidence of the continuity of time, nature and man as a single body of life.
Machine summary:
در زمينـه بررسـي ظرفيت هاي سينمايي در آثار ادبي مقالات و کتبي نوشته شده است که بيشتر ايـن پـژوهش ها پيرامون شاهنامۀ فردوسي صورت گرفته است کـه از جملـۀ آن هـا مـيتـوان بـه تصـوير آفريني در شاهنامۀ فردوسي از رستگار فسايي (١٣٦٩) و سـينما و سـاختار تصـاوير شـعري در شاهنامه از ضابطي جهرمـي (١٣٧٨) اشـاره کـرد؛ و پـژوهش هـايي نيـز پيرامـون تـاريخ بيهقي صورت گرفته است که نويسندگان آن معتقدند تصاويري که بيهقي ارائـه مـيکنـد، سينمايي و جذاب است و ميتوان از آن ها فيلم ساخت و جذابيت هاي روايي تاريخ بيهقـي باعث شده است که عليزاده و دلير (١٣٨٩) وجوه دراماتيک و داستاني آن را بررسي کنند و «تصويرسازي سينمايي در تاريخ بيهقي» اثر دکتر حسين اسـکندري و همکـاران (١٣٩١) که با تأکيـد بـر مـتن روايـي تـاريخ بيهقـي ظرفيـت هـاي نمايشـياش را نشـان داده اسـت .
يکي از ويژگي هاي ممتاز امام علي عليه السلام نيز استفاده از همين هنر است ؛ خلاقيـت آن حضـرت در توصـيف دقيـق پديـده هـا و موضـوعات گونـاگون اسـت ، چنانکـه وقتـي حضرتش را در مقام توصيف چيزي مشاهده مي کنيم ، گويي با محققي در علوم تجربي يـا متفکري در حوزه علوم انساني مواجهيم که با نگاه ژرف انديش خود به عمق حقـايق نقـب مي زند و تمام ابعاد موضوع را بررسي و زواياي نامکشوف آن را بـه دقـت تبيـين مـي کنـد، اين ويژگـي مرهـوم انديشـه و نگـاه دقيـق و عميـق امـام علـي (ع ) اسـت .