Abstract:
مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی در آموزش عالی مبتنی بر رویکرد ارزشیابی سیپ صورت گرفته است. این مطالعه از نظر هدف یک پژوهش بنیادی است که با روش پیمایش مقطعی و با رویکردی مبتنی روش پژوهش آمیخته انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان فعال در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد است که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه میباشد. برای دستیابی به اهداف پژوهش با تحلیل مصاحبه با خبرگان، مجموعهای از شاخصهای کاربردی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی شناسایی شدند. مقولههای اصلی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی عبارتند از: زمینه، درونداد، فرایند و برونداد. مقولههای فرعی نیز عبارتند از انتظارات، فرصتها، اهداف، اعضاء هیئت علمی، مدیران واحد الکترونیکی، دانشجویان، امکانات، تجهیزات و فضاهای آموزشی، روشهای مدیریت و نظارت بر فرآیندها، محصول. با توجه به سطحبندی انجام شده الگوی نهایی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد طراحی شد. براساس این الگو انتخاب مناسب مدیران زیربناییترین عنصر در پیادهسازی نظام ارزشیابی آموزش ترکیبی است. این شاخص بر توانمندی و مطلوبیت نقش مدیران تاثیر میگذارد. در نهایت نیز رضایت از کیفیت تدریس، رضایت از کاربردی بودن و در نهایت رضایت از رشته تحصیلی را فراهم میآورد.
The present paper aims to provide a combined quality evaluation model of higher education in higher education based on the CIP evaluation approach. In terms of purpose, this study is a basic research that has been done with cross-sectional survey method and with an approach based on mixed research method. The statistical population of this study includes experts active in the electronic unit of Azad University, who have been selected by targeted sampling method. Data collection tools are interviews and questionnaires. To achieve the objectives of the research, by analyzing the interviews with the experts, a set of applied indicators of combined education quality assessment were identified. The main categories of combination education quality assessment are: context, input, process, and output. Sub-categories also include expectations, opportunities, goals, faculty members, e-unit managers, students, facilities, equipment and "educational aids, process management and monitoring methods, product". According to the leveling done, the final model for evaluating the quality of combined education was designed in the electronic unit of Azad University. Based on this model, proper selection of infrastructure managers is the most important element in implementing a combined education evaluation system.
Machine summary:
مقوله های اصلی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی عبارت اند از: زمینه ، درونداد، فرایند و برونداد و مقوله های فرعی نیز عبارت اند از؛ انتظارات ، فرصت ها، اهداف ، اعضاء هیئت علمی، مدیران واحد الکترونیکی، دانشجویان ، امکانات ، تجهیزات و فضاهای آموزشی ، روش های مدیریت و نظارت بر فرایندها و محصول .
ازآنجاییکه واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران آموزش های خود را به شیوه ترکیبی ارائه میدهد، ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی در این واحد، بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ ، مسئلۀ محوری در این پژوهش است .
exploratory برای شناسایی شاخص های الگوی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی در بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان استفاده شد.
این عناصر برای طراحی الگوی نهایی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد مورداستفاده قرار گرفتند.
در ادامه پس از شناسایی شاخص های ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی، در بخش کمی پژوهش ، تحلیل اهمیت و عملکرد هریک از شاخص ها در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد تهران انجام شد.
الگوی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد تهران در بالاترین سطح مدل (سطح ١٢) بعد «انتخاب مناسب مدیران » قرار گرفته است که همانند سنگ زیربنایی مدل عمل مینمایند که رضایت دانشجویان و دانش آموختگان از خدمات آموزشی دانشگاه از این شاخص ها شروع و به سایر شاخص ها سرایت میکند.
باتوجه به نتایج به دست آمده از این تحلیل مشخص شد، برخی شاخص های کیفیت آموزش ترکیبی در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ دارای عملکرد ضعیف ، ولی اهمیت زیاد برای دانشجویان هستند؛ بنابراین پیشنهاد 1.