Abstract:
قربانی کردن یکی از مضامین بنیادین و نخستین تمدنهای انسانی است که مراسم آیینی و روایتهای اسطورهای بیشماری به آن اختصاص یافتهاند. یکی از عرصههای نمود جدی مراسم و روایتهای قربانی، مذاهب گوناگون بودهاند. قصه قربانی کردن حضرت ابراهیم یکی از مهمترین و مشهورترین روایتها در این حوزه بهشمار میرود. این روایت تجلیات کموبیش متفاوتی در سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام داشته است. این شباهتها و تفاوتها به نوبه خود در آثار هنری هنرمندان این سه دین نیز قابل مشاهده است. در میان انبوه موضوعاتی که میتواند نظر محققان این حوزه را جلب نماید، نوشتار حاضر بر روابط بینامتنی ممکن میان نقاشی رامبراند و نقاشی فرشچیان با همین مضمون متمرکز شده است. رویکرد بینامتنیت و سپس ترامتنیت میتواند به رمزگشایی از رابطه این دو متن بپردازد. برای این منظور کوشش شده است تا از بینامتنیت و بیشمتنیت در نظریه کلان ژرار ژنت در ترامتنیت بهره برده شود. چنانچه ملاحظه خواهد شد، این رویکرد و روش کمک میکند تا بدون اینکه از جهان متنی نقاشیها عبور نماییم، نسبت آنها را تبیین نماید. همچنین در همین نسبتها میتوان از اصالت هر یک از آثار نیز آگاهی حاصل نمود.
Sacrifice is one of the fundamental, foremost concepts in civilisations, with countless rituals and mythical narratives dedicated to it. Religions have been one of the most serious contexts for sacrifice, with the story of Abraham’s sacrifice being one of the most important and famous narratives in this field. This narrative has had different manifestations in the three Abrahamian religions, namely, Judaism, Christianism and Islam, which are in turn reflected in each religion’s respective artistic works. Of a plethora of potentially interesting topics on this subject, the present paper focuses on possible transtextual relationships between the paintings of Rembrandt and Farshchian. Intertextual and then transtextual approaches can decode the relation between these two texts. In order to do so, attempts are made to use intertextuality and metatextuality in Gérard Genette’s macro-theory in transtextuality. As shown, this approach and method will help establish the relation between these paintings without surpassing their text worlds. These relations can also make us conscious of the originality of each work.