Abstract:
سبکشناسی جایگاه مهمّی در کشف ویژگیهای زبانی آثار ادبی دارد. قرآن به عنوان معجزه جاویدان پیامبر (ص) که کتابی همهجانبه است، آکنده از جنبههای زبانی و سبکشناختی میباشد. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی به بررسی زبانی سوره محمد(ص) در چهار سطح آوایی، صرفی، نحوی، واژگانی، و نیز کشف زوایای ادبی آن پرداخته است. مهمترین یافته جستار حاضر این است که بین مضمون آیات سوره محمد(ص)با آواهای به کار رفته در واژگان آن انسجام وجود دارد. آنجا که روی سخن با کفّار و جهاد با آنان است، لحن کوبنده غالب است و این امر در نوع آواها و صفات آنها قابل رصد میباشد. اما جایی که خداوند با مؤمنان سخن میگوید، زبان نرم و ملایمی به کار رفته است. مختوم شدن غالب فواصل به حرف «میم» در این سوره یکی از ویژگیهای سبکی است است که نقش مهمّی در استمرار ضرباهنگ سوره ایفا نموده است. همچنین وجود مقطع بلند باز در 86 درصد از فاصلههای آیات نیز دیگر ویژگی سبکی سوره است که تلفظ آن نسبت به مقطعهای دیگر از طول زمانی بیشتری برخوردار است، و این مسأله به خلق ضرباهنگی که دایر بر شدّت، حدّت، خشونت، تشویق به جهاد، و تصویر جنگ مؤمنان و کفّار است، کمک نموده است. این انسجام حتّی در سطوح نحوی و واژگانی نیز تجلّی یافته، و به خاطر همسویی با سیاق کلّی سوره و تأثیرگذاری واژگان، برخی ساختهای نحوی از استعمال رایج خارج شده، و لهجهی خاصی غالب گشته است که این مقوله در فعل «عسیتم» نمود یافته است.
Stylistics has an undeniable place in discovering the linguistic properties of literary works. The Qur’an, as the everlasting miracle of the Prophet Muhammad (SAW) and a comprehensive book, is full of linguistic and stylistic features. This descriptive-analytical study has analyzed the linguistic features of Surah Muhammad (SAW) in four phonetic, morphological, syntactic, and lexical levels and has additionally identified its literary aspects. The most important finding of the present research is that there is a coherence between the content of the ayahs of Surah Muhammad (SAW) and the sounds used in its words. Wherever God addresses the infidels and the embarking on jihad with them, the tone is striking, and this can be seen in the type of sounds and their attributes. But where God speaks to the believers, soft and gentle language is used. The closing of most of the intervals with the letter "m" in this surah is one of the stylistic features that has played an important role in the continuation of the rhythm of the surah. Furthermore, the presence of a long open section in 86% of the intervals of the ayahs, the pronunciation of which is longer than other sections, is another feature of the style of this surah that has contributed to the creation of a rhythm, which is based on intensity, severity, violence, encouragement of war, and portraying an image of war between the believers and the infidels. This agreement has even been manifest at syntactic and lexical levels and for being in line with the overall context of the surah and the impact of words, some syntactic structures have found an unpopular usage and a special accent has become predominant as embodied in the verb "asaitom".
Machine summary:
برخی از پژوهش های سبک شناختی قرآن عبارتند از: ـ منیر زیبایی و همکارانش در مقاله »تحلیل کارکرد ساخت آوایی سوره محمد (ص ) در القای معنا» عناصر آوایی و تناسب میان ساخت آوا و معانی این سوره مورد بررسی قرار داده ، و به این نتیجه دست یافته اند که ریتم به کار رفته در این سوره ، سهم بسیاری در تثبیت مضمون آن و رساندن پیام متن دارد.
و اگر طول آیاتی را که مخاطبش مؤمنان هستند با طول آیاتی که مخاطبش کفّار هستند، مقایسه کنیم ، میبینیم که بخش مربوط به مؤمنان طولانیتر است ، و این در بسامد حروف رخوه تجلّی یافته است : آواها تعداد نسبت شدیده ٣٦١ ٤٣/٩ رخوه ٤٦١ ٥٦/١ مجموع ٨٢٢ آنچه از نظر آوایی در این بخش از سوره مختصه زبانی و سبکی به حساب میآید در آیه پایانی نهفته است که مدّ ناشی از حرف «الف » در واژه «أنهار» که چهار بار تکرار شده است ، و همنشینی آن در زنجیره آوایی حاصل از واژگان «ماء، لبن ، عسل و خمر» میتواند استمرار نعمت های الهی را القا نماید.
همچنین وجود مقطع بلند باز در ٨٦ درصد از فاصله های آیات نیز دیگر ویژگی سبکی سوره است که تلفظ آن نسبت به مقطع های دیگر از طول زمانی بیشتری برخوردار است ، و این مسأله به خلق ضرباهنگی که دایر بر شدّت ، حدّت ، خشونت ، تشویق به جهاد، و تصویر جنگ مؤمنان و کفّار است ، کمک نموده است .